Läs senare

Barnens hundra språk berikade lovet

22 feb 2015


Språkutveckling på fritids? Skolinriktat skulle många kanske säga, men på Gullviksskolans fritidshem i Malmö vill vi utveckla elevernas alla språk – för visst har vi fler än ett?
Vi startade upp temat under höstlovet, då vi tycker om att jobba tematiskt under kortare lov. Vi inventerade vilka behov och intressen som finns i barngruppen. Vi observerade lek, samling, samtal och skapande. Just i detta fall var det språket som vi ville utveckla, eftersom vi pedagoger kunde se hur det dåliga språket ofta leder till onödiga konflikter.

Under en samling hade vi spännande diskussioner kring språket. Eleverna målade flaggor och skrev ord som fick symbolisera mångfalden av de kulturer och länder som vårt fritidshem representerar. Vi gick på teater; Teatro Distinto, ett gästspel från Italien. Med hjälp av skuggor, ljud, ljus och beröring fick vi se en varm och rolig föreställning.
I de allmänna råden läser jag att det är betydelsefullt att ha ett rikt och varierat språk för att kunna förstå och verka i ett samhälle där kulturer, livs­åskådningar, generationer och språk möts. Som ateljerista har jag en dikt med mig i tanken när jag jobbar med barn, Loris Malaguzzis Ett barn har hundra språk. Jag ser det som min uppgift att försöka ge tillbaka de 99 bortrövade språken så som bildspråk, kroppsspråk, sång, musik, känslor, drama, lek och lust. Vilken utmärkt arena fritids är för att locka tillbaka dessa språk! När vi talade om bildspråk undrade en pojke om det verkligen var ett språk. Jag förklarade att man kan prata genom bilder och att bilder även kan prata med oss. Som exempel tog jag Mona Lisa. Vi tittade på henne och jag berättade om färgerna, om konstnären och plötsligt utbrast en elev ”Nu förstår jag varför hon ler! Hon har ett hemligt språk!” Jag rös till! Ni vet den där känslan som förklarar för en att man är på rätt spår. Som ett kvitto på att man gör rätt. sexåringar som analyserar mästerverk – på fritids, på ett höstlov!

Under hela lovet jobbade, skapade, pratade och lekte vi i språkets tecken med surfplatta, teater och måleri. En dag lekte vi Ordjakten på vår avdelning. Vi skrev Regnbågens Fritids stort på tavlan för att låta eleverna bilda nya ord som vi sedan satte upp. Alla var så aktiva. Alla ville vara med. Vi lekte in språket. Häri ligger vår yrkeskompetens – att omvandla lek till kunskap.
Något som vi också jobbar med är daglig högläsning. Vi läser Sandvargen, en spännande berättelse med ett vackert och sjudande språk. Vi kommer att låta eleverna skapa bilder utifrån Sandvargen och på så sätt utmanas i sitt bildspråk.

Vi släpper självklart inte språkarbetet efter temaveckan. Framöver kommer vi att baka bokstavskakor, dansa, läsa, jobba i lera och med surfplatta. Vi ska också prova på charader där eleverna ska använda sig av kroppsspråket. Vi ser fram emot en fortsatt spännande höst tillsammans, och har redan börjat skänka några nyfikna tankar åt nästkommande tema. 


Skicka in ditt eget tips!

Har du tips på hur ni utvecklar ert arbete? Dela med dig genom att mejla till fritidspedagogik@lararforbundet.se

ur Lärarförbundets Magasin