Läs senare

Bloggen föder skrivlust

En koldioxifri stad i Förenade Arabemiraten eller en drömkonsert med en gospelkör från Soweto. Och egna fantasynoveller. Ulf Jakobssons elever bloggar på engelskalektionerna - till och med på nätterna.

29 jan 2009

Förmiddag på Lunds Montessorigrundskola. Språkläraren Ulf Jakobsson öppnar sin lektion ”newsblogging” med niorna genom att prata om nyheter. En lastbilschaufför har dödat en flicka, och barn på en skola har fått sms-hot. Han ställer frågor om artiklarna på engelska, några elever svarar på svenska, andra kommer på engelska synonymer eller beskriver ord de inte kan. Efter en stund svarar eleverna på engelska, efter ett tag samtalar de med varandra. En tjej kan inte hålla sig längre, utan börjar spotta ur sig meningar på sin blogg.

– Måste jag verkligen blogga om nyheter? Jag vill skriva om en film, säger en annan tjej på svenska.

Men Ulf Jakobsson svarar konsekvent på engelska:

– Jag skulle uppskatta om du först bloggar om en nyhet, sedan kan du skriva om filmen.

Efter ytterligare en kvart är det förvånansvärt tyst i klassrummet. Eleverna börjar skriva i sina bloggar. Ordet blogg är en förkortning av weblogg, ”nätdagbok”. Nästan alla elever bloggar på en bärbar dator. Några sitter vid klassrummets fyra fasta datorer. En tjej ligger på en soffa utanför klassrummet och gör övningar i läroboken.

– Jag ser egentligen inte engelska som ett skolämne utan som ett verktyg för kommunikation, säger Ulf Jakobsson.

I bloggen skriver eleverna för att bli lästa. Bloggandet synliggör elevernas utveckling, de kan lätt gå tillbaka och se hur de förbättrats, berättar Ulf Jakobsson. I bloggen uttrycker eleverna också tankar om sin omvärld och många kommer över sin skrivrädsla.

– Eleverna lär sig mycket när de läser mina blogg­­inlägg och rättar texten själva. Deras skrivglädje är påtaglig och ibland noterar jag att inläggen publicerats på natten.

Caspar Welin i nian läser tidningen The Times och bloggar om världens första koldioxidneutrala stad, Masdar, mitt i Abu Dhabis öken i Förenade Arab­emiraten. Masdar ska få 50 000 invånare, nollutsläpp av koldioxid och hundratals energiföretag år 2016. Caspar Wellins blogginlägg blir allt längre.

– Staden verkar bli jättehäftig, säger han.

Ulf Jakobsson bryter in och eleverna höjer blicken från skärmen och uppmanas att svara på några nutidsorienterade frågor från en stencil på engelska, om de får tid över. Så har också Lunds Montessorigrundskola under flera år utsetts till bästa skola i Skåne län i Dagens Nyheters nutidsorientering.

Ludvig Petterson Landgren i åttan brukar njuta av fan­tasyböcker som Septimus Heap och gillar att skriva fantasynoveller på så kallade wikisar i eng­elskan. I wikisar på nätet kan flera läsare bidra, rätta och skriva över varandras texter.

Även Sofia Reimer i nian kommunicerar på eng­elska, men hon skriver om sitt drömjobb på sin blogg. Först ville hon bli isprinsessa, sedan lärare, men nu är hon inte så säker längre. Förutom att hon vill resa, ha roligt och inte bli uttråkad på jobbet eller vara taxichaufför. Tänkvärt, det är viktigt att ha kul på jobbet, eftersom vi tillbringar mycket tid där, berömmer Ulf Jakobsson i en bloggkommentar.

– Det är smidigare att lämna in sina uppgifter genom bloggen. Det är annorlunda, omväxlande och känns roligare, säger Sofia Reimer.

Ulf Jakobsson sätter sig med en elev och rättar hennes text. Han ser nöjd ut. Han har sällan gemensamma genomgångar på engelskan och franskan, men brukar ge muntliga instruktioner och eleverna får arbeta mycket individuellt med egna uppgifter.

Medan eleverna bloggar ser han att en tjej böjt ett verb fel, han berättar hur det ska böjas.

– Men hur stavar jag, frågar eleven.

– Vad tror du? Ja, det är en bra början! Så där! Rätt, utropar Ulf Jakobsson på engelska.

Det var för några år sedan som Ulf Jakobsson kände att han ville gå vidare som pedagog. Han började med en kodningskurs på högskolan, blev allt mer intresserad av IT och gick flera kurser.

– Jag gillar att upptäcka vad jag kan använda i undervisningen. För mig är det en strävan att bli en bättre pedagog.

Förutom bloggar och wikisar har Ulf Jakobsson och eleverna tidigare jobbat med hemsidor och webbtidningar med radio och tv. Skolan har drygt 200 elever och det gör det enkelt att komma igång med IT-projekt. Skolans IT-tekniker är också peda­gogiskt intresserad, det finns gott om datorer på skolan och nästan alla elever har internet hemma. Många elever är dessutom mer kunniga än lärarna. Ulf Jakobsson kallar sina adepter för digitala in­födingar, de löser ofta IT-problem utan att riktigt kunna förklara hur de gjorde.

– Våra IT-projekt skjuter fram fokus från det läraraktiva och kollektiva till det elevaktiva och in­dividuella. När eleverna blir förtrogna med tekniken blir de även språkligt säkrare och rör sig ifrån styrda uppgifter med tydliga direktiv till att ta mer egna initiativ. Några elever har till och med startat egna bloggar om sina liv och om mode.

Men det har också funnits svårigheter med att blogga. Rättningsbördan har varit tung, även om Ulf Jakobsson inte detaljrättar allt och mest kommenterar innehåll. Att rätta 60 bloggar är tufft och ibland dröjer det innan han hinner kommentera. Han tittar även på språket, går runt på lektioner och rättar texter med elever. Då får de individuellt stöd och en del kan få i uppgift att öva mer.

Dessutom fanns problem med plattformen Blogger som först användes. En funktion där visa­de slumpvis utvalda bloggar och alla var inte helt rums­rena. Men en ny plattform har löst det problemet.

– Språket är inte alltid det mest korrekta och det kan bidra till en utarmning. Men med bloggar i engelskan så vinner du en vilja till kommunikation och det är det som språket egentligen är till för.

Ulf Jakobsson menar att det i första hand är en inställningsfråga, det handlar om att se teknik som ett hjälpmedel och inte som en fiende. Men att det också krävs ett genuint IT-intresse i botten, en utvecklingsledare och bra teknisk support.

– Men jag vill framhålla att vinsterna är stora, våra elever är entusiastiska och ligger mycket högt på nationella prov i engelska. Det behöver inte heller vara så svårt att komma igång med IT som lärare, testa dig fram!

Ulf Jakobsson vill ta IT-projekten ett steg längre, på sikt vill han jobba mer med ljud i bloggarna. Idealiskt i språkundervisning och speciellt i franska, där eleverna inte kommit lika långt i sin utveckling som i engelska.

Det börjar bli sent på eftermiddagen, men en kille går omkring i en korridor och läser en bok på engelska. Han ser ut att vara i en annan värld. Erika Ljungdahl bloggar om en atombomb under Grönlands is. Hennes förra inlägg handlade dock om något helt annat. Eftersom hon själv har sjungit, spelat och dansat afrikansk dans blev hon inspir­er­ad att blogga efter en oförglömlig konsert av en gospelkör från Soweto.

– Att blogga är ett roligt fritidsintresse, jag vill förmedla mina åsikter till andra. Jag lär mig mer när jag gör något som är roligt, tycker Erika.

Ulf Jakobsson tipsar:
Testa och pröva dig fram. Låt det ta tid att läsa på, vinsterna kan bli stora. När du startar IT-projekt tar det tid innan du behärskar tekniken till fullo.

Börja i liten skala. Det är önskvärt om eleverna själva får administrera bloggen, då blir det mindre jobb för läraren. Men det kräver att eleven tar ansvar för att inte publicera olämpligt innehåll.

Lägg upp en rss-prenume­ration på elevernas bloggar. Då får du reda på när nya inlägg publiceras utan att behöva besöka bloggen. Annars blir det alldeles för svårt att hantera bloggarna.

Länktips:
Ulf Jakobssons elever bloggar med denna plattform: http://wordpress.com/

Ett urval av elevernas blogg­inlägg finns på: http://lmgulf.worldpress.com/

Ulf Jakobssons blogg om Montessoripedagogik och IKT, informations- och kommunikationsteknik: http://montessoribloggen.edublogs.org/

Fakta/Wiki
En wiki är en sajt som redigeras av besökarna själva, till exempel Wikipedia. Wiki betyder snabb på hawaiianska.

ur Lärarförbundets Magasin