Läs senare

De gör snippor på slöjden

LektionslyftetSlöjdläraren Sandra Leedotter har tagit textilundervisningen till en ny nivå och formligen vävt in sexualundervisning i schemat.

16 okt 2019
”Vi behöver prata mer om sex och samlevnad i skolan”, anser Sandra Leedotter som numera har bytt arbetsplats till en friskola.
Foto: Emelie Otterbeck

Surret i slöjden handlade mest om sex. Hur stor är medelsnoppen? I vilken ålder blir flest av med oskulden? Och är det normalt att brösten är olika stora? Många lärare skulle kanske be eleverna prata om annat. Men för Sandra Leedotter på Skiftingehus grundskola i Eskilstuna blev snacket snarare en ögonöppnare.

– Jag märkte att det fanns ett kunskapsglapp, många elever verkade osäkra på mycket när det kom till sex och samlevnad, säger Sandra.

Hon beslöt att ta saken i egna händer och tillsammans med kuratorn på skolan diskuterade hon hur sex och samlevnad skulle kunna införas i textilslöjden. På Skolverkets hemsida fann hon stödmaterial som underströk att ämnet sex och samlevnad kan integreras i alla skolämnen.

Men hur kan textilslöjd kopplas till sex? För Sandra var svaret givet. Hon drog i gång ett pilotprojekt där eleverna i nian fick tillverka könsorgan i tyg.

– Alla elever var verkligen jättetaggade. Jag tycker att det är tydligt att vi behöver prata mer om sex i skolan, ungdomarna har verkligen många frågor och funderingar.

Under lektionens gång har eleverna också fått skriva sina frågor på anonyma lappar som i slutet av timmen tagits upp till diskussion.

Sandras elever har sytt snippor och snoppar av tyg.
Foto: Emelie Otterbeck

– Vi har pratat om allt från könssjukdomar till porr, och om det varit något jag inte kunnat svara på har vi googlat tillsammans. Det har varit lärorikt för både mig och eleverna.

Men det är långt ifrån alla lärare som har en avslappnad inställning till frågan. Sandra minns sexualundervisningen från sin egen skolgång som usel.

– Det enda jag minns är en nervös lärare i medelåldern som skulle trä en kondom på en gurka. Det var vad jag fick med mig om sex från skolans värld.

Och hon är långt ifrån ensam. En granskning av den svenska sexualundervisningen, som Skolinspektionen presenterade förra året, visade stora brister både när det kommer till likvärdighet och innehåll över landet. Till de lärare som känner att sexsnack ligger utanför bekvämlighetszonen har Sandra Leedotter ett tips.

– Prata om samlevnad i stället. Diskutera könsroller, relationer och hur vi bemöter varandra. De frågorna är minst lika viktiga som den fysiska biten, säger Sandra.

I slöjdsalen på Skiftingehus grundskola ligger nu ett gäng långa tygsnoppar och rödrosa tygsnippor.

– Alla reaktioner jag fått har fakvarit positiva, framför allt på sociala medier, men också från andra lärare och föräldrar. Jag hade räknat med ett visst ståhej eftersom ämnet är så tabubelagt, men jag tror ändå att många föräldrar hellre låter sitt barn lära sig om sex i skolan än via porren och internet.

Nästa anhalt för könsorganen i tyg blir NO-salen. Där kommer eleverna att få studera dem närmare och lära sig namnen på de olika anatomiska delarna. Sandra vill fortsätta väva in sexundervisning i slöjden.

– Nästa år funderar jag på att fokusera på könsroller och på hur våra kläder formar oss. Jag tänker att killarna ska få sy kjolar och tjejerna killkläder. På så sätt suddas gränserna för vad som är normativt ut och fler kanske vågar utmana rådande könsroller, säger Sandra Leedotter. ­

3 tips till lärare

Så lär du ut sex och samlevnad i textilslöjden:

  • Sy könsorgan i tyg. Titta på bilder, benämn könets olika delar och låt sedan eleverna skapa i tyg.
  • Låt eleverna ställa frågor samtidigt som de syr, muntligt eller genom anonyma lappar.
  • Brodera budskap kring sex eller sy dockor är också ett sätt att integrera sexualunde­r­visning.

ur Lärarförbundets Magasin

HTML Snippets Powered By : XYZScripts.com