Ingår i temat
Dokumentationsbördan
Läs senare

De tar kampen mot onödiga tidstjuvar

DokumentationsbördanI Kramfors är det snart slut på otympliga lärplattformar och rapporteringssystem. All dokumentation ska ske i ett system.
Enkelt, säkert och tidsbesparande!

15 okt 2019
De tar kampen mot onödiga tidstjuvar
Nöjd lärartrio. Anna-Karin Sjödin (fr v), Nicole Engelhardt och Peter Ramström, på Ådalsskolan, lovordar skolans lärplattform. Foto: Petra Berggren

Mina drömmar. Den rosa neonskylten på vägbron går inte att missa när man kommer till Kramfors på väg 90 från kusten. På skolkontoret, några hundra meter därifrån, i det alltjämt röda Ådalen har Stefan Karlstedt, verksamhetschef för grundskolan i Kramfors kommun slutat drömma. För snart ska svårskötta och tidskrävande lärplattformar vara ett minne blott.

– I dag måste lärarna dokumentera och rapportera på olika plattformar. I höst har vi ett system för dokumentation av främst elevhälsan. Men på längre sikt ser vi stora möjligheter med att utveckla systemet till att ersätta lärplattformar och andra digitala system, säger Stefan Karlstedt.

Nästa höst hoppas han att hela grundskolan, med 1 800 elever, ska ha det nya systemet. Om grundskolan testkör är gymnasiet i Kramfors i full gång. För det är här i Ådalsskolan som systemet som ska revolutionera lärarnas dokumentation knådas fram.

Hjärnan bakom systemet, med arbetsnamnet Concure (besegra, men med lite udda stavning), är Peyman Vahedi, rektor men också utbildad programmerare. I många år irriterade han sig på svårhanterliga lärplattformar.

”Jag vill skapa en plattform som lyfter bort mycket jobb från lärarna”, säger Peyman Vahedi.
Foto: Petra Berggren

– I 20 år har man vetat om problemet med lärarnas administrativa börda. Men trots en rad statliga utredningar har inget hänt. Det har snarare blivit sämre. Att de digitala verktygen inte håller måttet och är föråldrade är ingen hemlighet, säger Peyman Vahedi när han visar Tidningen Grundskolan hur systemet fungerar.

Enkelt, säkert och tidsbesparande är ord som återkommer när Peyman Vahedi entusiastiskt förklarar Concures fördelar. Han kallar inte Concure en lärplattform utan en plattform mot juridiska bördan. ”Det är så mycket mer”, säger han. Hans förhoppning är att systemet på sikt ska innehålla allt som behöver dokumenteras. Varken mer eller mindre.

Anna-Karin Sjödin är lärare på Ådalsskolan och leder den personalgrupp som vidareutvecklar Concure. Sedan hon började som lärare 2008 har hon jobbat med olika lärplattformar som ”fungerat mer eller mindre bra”.

– Ofta har man försökt klämma in så mycket som möjligt, så många funktioner att det blir överbelamrat. Det här systemet är mycket enklare och snabbare. Just nu är fokus på arbetsmiljön, sen bygger vi på med det pedagogiska och sist släpper vi in elever och vårdnadshavare, säger hon.

Nästa år räknar Stefan Karlstedt med att den nya lärplattformen finns i Kramfors alla grundskolor.
Foto: Petra Berggren

En del av förenklingen i Concure är att maximera allt som skrivs till 600 tecken. Systemet bygger också på många kryssrutor där löpande text kan undvikas vid rapportering.

Hur säkert är systemet och klarar de GDPR-kraven?

– Systemet är så säkert det kan. Men inget är 100 procent, men systemet är GDPR-säkrat av kommunens GDPR-expert, säger Peyman Vahedi.

När Concure har erövrat Kramfors grundskolor räknar Stefan Karlstedt med att systemet kan användas av fler instanser i kommunen.

– Socialförvaltningen när de är inkopplade i elev- och skolfrågor, BUP om det gäller dem, och så vidare.

Mer ur temat Dokumentationsbördan (7)

ur Lärarförbundets Magasin

HTML Snippets Powered By : XYZScripts.com