Ingår i temat
Läsning
Läs senare

De tar klivet ut ur böckerna

LäsningTänk att få möta Prussiluskan med handväskan i högsta hugg eller dricka juice ur ett enormt solägg. Det har barnen på Minervaskolans fritidshem fått göra. Där bjuder personalen in till sagostig varje höst.

av Emilie Stendahl
09 apr 2018
09 apr 2018
De tar klivet ut ur böckerna
Elsa Beskows älva rör vid solägget. På Minervaskolan får barnen möta karaktärer ur filmer och böcker. Foto: Ola Holmgren

Högst upp i skolhuset börjar den: sagostigen. Barnen kommer en handfull åt gången, vissa storögda och stumma, andra fulla av fniss och frågor. De välkomnas alltid av någon figur – ett år satt till exempel Karlsson på taket där med en skål kuckelimuckmedicin och tyckte synd om sig själv på det där viset som bara Karlsson kan.

Eller var det verkligen Karlsson?

– Ni kanske vill smaka? frågade han oskyldigt varpå barnen svarade jakande.

– Ha! Det får ni inte!

Här kommer Rasmus på luffen! Fritidspedagogen Mikael Johansson är luffare. Foto: Ola Holmgren

Typiskt Karlsson. Han visade barnen vidare in i sagogarderoben, och där på andra sidan kläderna, fanns en öppning till en annan värld. Rum efter rum med karaktärer från böcker och filmer barnen nyss läst och sett på fritidshemmet och i klassrummen.

Karlsson på taket skrattar till i telefonen. Eller Mikael Johansson, som han egentligen heter. Han arbetar som fritidspedagog på Minervaskolan i Umeå och berättar om hur de anordnat en sagostig för alla barn i F–3 varje år i över ett decennium.

– Barnen längtar efter att gå den! Sagostigen gör att läsningen, intresset och fantasin får ett uppsving.

Ett av målen är att ge barnen kunskap om såväl klass­iska som moderna sagor och figurer, och de har till exempel fått möta H C Andersens Tummelisa, Elsa Beskows skogsälva ur Solägget och Elsa ur Frost.

Allra bäst blir det när sagostigen har ett tema, tycker Mikael Johansson och tar Astrid Lindgren som exempel. Som året när barnen fick träffa Prussiluskan, Kommandoran, Lotta på Bråkmakargatan och Madicken. Och passa sig för piraterna Jocke med kniven och Blodsvente! Mäta styrkan med starke Adolf. Se Nils Karlsson Pyssling sova i en människostortändsticksask – om det inte var så att de själva krympt? Sist dök Pippi upp och bjöd in dem till kalas. För varje år avslutas sagostigen med fest på fritids.

– Det här blir ett sätt för oss att ge något tillbaka till barnen och bjuda på oss själva. Att jag klädde ut mig till Kommandoran, en tjej, tyckte de till exempel var jättekul.

Att bygga relationer på det här viset är kanske extra viktigt när barngruppen är stor, funderar han, och det rimmar dessutom väl med ett annat mål de haft med arbetet, nämligen skapa gemenskap bland barnen.

Med åren har sagostigen blivit proffs­igare och enklare att genomföra.

Foto: Ola Holmgren

– Den har utvecklats hela tiden. Det är mer seriöst från vår sida; vi har ett annat tänk nu.

Till exempel har de sparat rekvisita – som Nils Karlsson Pysslings jättestora tändsticksask – och de har kunnat återanvända karaktärer och manus. De har gått kurs i improvisationsteater, fått guidad tur på museet Junibacken.

– Även vi vuxna växer med det här!

Under sagostigen får barnen i dag inte bara möta karaktärer utan även olika slags känslor och stämningar, samt använda alla sinnen. De ska få känna på saker, ett lösöga till exempel, och möta lukter, som när de kryper genom den inrökta, tjärdoftande kåtan. Det ska vara roligt, spännande och engagerande.

Inför sagostigen läser personalen på fritidshemmet för barnen, men även lärarna i skolan hjälper till att introducera de figurer som kommer dyka upp längs vägen. Stödet från alla som arbetar på skolan och från ledningen har varit avgörande för att det har blivit så bra, anser Mikael Johansson. Sagostig­ens första besökare kommer redan vid lunch, och lärarna hjälper till med den stora logistikapparat som det innebär att skicka iväg en grupp elever var femte minut.

I övrigt är det främst en sak som krävs, tror Mikael Johansson:

– Våga testa! Vi peppar oss med det jättemycket.

Tips: Skapa en sagostig

  • Välj vilka karaktärer ni vill att barnen ska få möta.
  • Läs böckerna med kollegorna först för att identifiera svåra ord och andra frågor som kan tänkas uppstå.
  • Läs sedan med barnen och prata även om författarna.
  • Låt barnen möta olika känslor och sinnesstämningar längs stigen och ta hjälp av karaktärerna och berättelserna för att skapa detta.
  • Har du scenskräck? Då kanske det känns bättre att vara två. Många karaktärer går att para ihop, som Tommy och Annika eller Blodsvente och Jocke med kniven.
  • Tänk till kring logistiken och ta hjälp av skolan om det går.
  • Glöm inte tänka på slutet – skapa en avslutning värdig arbetet med sagostigen.

ur Lärarförbundets Magasin