Läs senare

Den sanna bilden av skolan

ReportageLärarstiftelsen har låtit elever och lärare komma till tals genom att rita sin bild av skolan, så som verkligheten ser ut, inifrån.
– Skolan är väldigt komplex, vilket kan vara svårt att förstå för utomstående, säger ordföranden Eva-Lis Sirén.

30 jan 2020
Projektet Skolan i bild inleddes på bokmässan, där alla monterbesökare fick rita sin bild av skolan.

Det finns något som saknas i den ständiga debatten om skolan i dag, tycker Eva-Lis Sirén, ordförande på Lärarstiftelsen. Nämligen elevernas och lärarnas egna bilder av skolan. Därför har Lärarstiftelsen i samarbete med Lärarförbundet drivit projektet Skolan i bild där elever och skolpersonal själva har uppmuntras att skapa sina egna bilder, bokstavligen, för att visa den verklighet de befinner sig i.

– Det här har även varit ett demokratiprojekt om källkritik som har handlat om att reflektera över vad som är falskt och sant i de bilder av skolan som vi dagligen möts av. I dag är vi omgivna av betydligt fler bilder än tidigare och då måste vi lära oss att förhålla oss till dem på samma sätt som till en text, säger Eva-Lis Sirén och fortsätter:

– Vårt syfte har alltså varit att låta alla komma till tals, för hur väl stämmer elevernas och lärarnas uppfattning av skolan överens med allmänhetens?

Mörmoskolan i Hammarö kommun har haft ett tufft år, med mycket skadegörelse. Men förtroendet för lärarna råder det ingen brist på, enligt en elev i årskurs två.
Johan Skölds tolkning, lärare på Forshagaakademin och en av Guldäpplet-vinnarna 2019: ”Han fördjupar användningen av webbpubliceringens alla möjligheter på språkintroduktionsprogrammet där eleverna utmanas och ser sig själva växa.”
”Jag ritade den här bilden för att man kan ha bra och dåliga dagar, men man kan tolka denna bild hur man vill: mobbning, hur dagarna ser ut eller som något helt annat … Jag tycker att denna bild är bra för alla tolkar den på olika sätt, hur deras dagar ser ut.” förklarar en elev i årskurs fem på Aggerudsskolan i Karlskoga.
Konstrasterna är stora i de inlämnade bidragen. Av Elwina i årskurs nio på Mjällby skola i Sölvesborg.
Pedagogen Frida Samuelssons undervisningsexempel inför en workshop på en förskola i Österåker. ”Så här kan det kännas inför första skoldagen. Bubblor av förväntan och oro i bakgrunden.”
”Jag är glad. Jag ska börja skolan!” Så beskriver en förskoleklasselev sin målning. Hon deltog i Frida Samuelssons workshop.
Mats Ekholm, generaldirektör på Skolverket (1999–2003), har ombetts att teckna sin tolkning av skolvärlden.
Samhällsdebattören Linnéa Claeson, som arbetar för att synliggöra sexuella trakasserier och näthat, visar förståelse för lärares komplexa yrkesroll.
Vardag, framtid, livet, pressen, drömmar. Ett av de bidrag som är helt öppet för egna tolkningar. Manhemsskolan i Kalix, årskurs sju.
”Klassen kom på att de ville göra en våg tillsammans. Den här vågen visar hur stor kunskapen blir, från droppe till ett helt hav. Eleverna har använt sig av hyvelspån, glitter, vadd och färg för att gestalta sitt uttryck.” Klass tre, Betelskolan, Hönö.

ur Lärarförbundets Magasin

HTML Snippets Powered By : XYZScripts.com