Läs senare

Det blev bra – men jag är inte nöjd…

03 mar 2014

Foto: Anna SimonssonJag är inte helt nöjd. Orden ekar i mitt huvud, varv efter varv. Vad är det som gör att jag inte kan landa i det jag presterat? Efter en termin med nya sjuor och nytt angreppssätt på undervisningen, blandat med min erfarenhet, borde jag vara rätt nöjd. Men det är jag inte.

Inför höstterminen hade jag ställt upp nya mål och hade för­väntningar på vad jag skulle göra med eleverna. Förutsätt­ningarna var goda och min entusiasm hög. Temat för terminen, ”Den extrema jorden”, hade klimatförändringar i fokus. Jag hade lagt upp en god progression med olika faser som introduktion, träning, produktion och utvärdering. Innehållet är beprövat och utvärderat och kopplingen till forskning stark. Det var bara att köra på – eller?

Så kommer detta MEN som drabbar mig och alla andra lärare lite för ofta. Efter ett par års erfarenhet lär man sig och försöker, även om det är svårt, gardera sig mot det. Att försöka konkurrera med den värld eleverna lever i är inte lätt. De är bara en knapptryckning från kommunikation, respons och svar på nästan alla sina frågor. För att möta detta har jag förberett mig, läst på och tränat på den digitala tekniken. Då vill jag bara att det ska fungera. Och även om min arbetsplats är rätt förskonad från bristande teknik så fallerar det så klart när behovet är som störst.

Så när klimatforskaren och vetenskapsjournalisten dessutom lämnar återbud med kort varsel blir jag än mer moloken. Plötsligt står jag där med uppbokad tid, ordnat samarbete med andra lärare, förberett material och lång näsa. Just då är lärarlivet inte kul.

Här kommer nog styrkan i läraryrket – att hitta lösningar i det omöjliga. Den tid som blev ”över” (om nu tid blir över i skolans värld…) fylldes med ett nytt sätt att arbeta med ord och begrepp, samt en modell för kamratbedömning. Ett sätt att arbeta i grupp, där eleverna är mer delaktiga och vi gemensamt skapar den resurs som ska finnas på hemsidan, utkristalliserades.

Borde jag då ändå inte trots allt vara rätt nöjd? Nej, det är jag inte eftersom min energi och den tid jag lagt ner inte fick möjlighet att blomma ut. Så vad blir det av mina tankar och förhoppningar? Jo, den här terminen blir det till stor del kemi. Ett område som jag älskar och – om jag får säga det själv – är rätt grym på. Fram med konkreta undersökningar: lukta, titta, blanda, elda. Här får de digitala lösningarna stå tillbaka för nu ska sinnena och nyfikenheten kittlas! Nya forskare och andra experter ska kontaktas. Skam den som ger sig! Att blanda nytt och modernt” med gammalt och hederligt” är och förblir en vinnande kombination. Inget kan slå en häftig explosion!

ur Lärarförbundets Magasin