Läs senare

Digitalt lägger basen

ReportageMusikläraren David Engström undviker färdiga loopar när han undervisar i digitalt musikskapande – för att locka fram kreativiteten.

av Sebastian G Danielsson
27 sep 2018
27 sep 2018
David Engström ser datorn som ett instrument med unika möjligheter. Foto: Jeanette Dahlström

Solen skiner, men det märks knappt i David Engströms sal på musikskolan i Arvika när det vankas lektion i datorbaserat musikskapande. Salen är belägen i en källare och släpper bara in en gnutta ljus. Den rymmer en scen med olika instrument, en studio och en yta med datorer där en liten grupp elever samlas efter skoldagen. David Engström tittar ut över dem.

– Hallå ungdomar! Ni är så på hugget att när jag väl vill säga något sitter ni fem, sex stycken med hörlurar på. Kan ni plocka av dem?

Efter en kort resumé över de senaste lektionerna berättar han att eleverna ska jobba med att skapa förväntan i sin digitala musik i dag – ett ”build up”. Det är ett vanligt inslag i house-genren där musikskaparen med hjälp av förändringar av ljud bygger upp en förväntan om att något ska ske. Tanken är att skapa en otålighet hos lyssnaren och inslaget brukar följas av ett byte av rytm eller basgångar. De flesta eleverna har säkert gjort det tidigare utan att reflektera över det, men i dag vill David Engström att de lär sig mer om hur det fungerar.

Elektronisk musik på frammarsch

Elektronisk dansmusik har på allvar slagit sig in bland traditionella och populära musikgenrer, enligt en rapport som presenterades av International Music Summit i maj. Där konstateras att försäljningen av sådan musik visserligen gick ned något i fjol, men att det beror på att dj-artister har blivit så populära att de samarbetar över genregränser. Dj-artisters intäkter har ökat med 9 procent 2017 jämfört med året innan.

Källa: SR Kulturnytt

– Jag vill ge dem en bred palett av idéer och tankar och självklart också teoretisk kunskap. Precis som att en gitarrist behöver kunna stämma sin gitarr, säger han.

Eleverna får en chans att förklara vad ett ”build up” är för något. Marcus Nilsson, 13 år, funderar en stund.

– Något höjs väldigt mycket i volym, det går snabbare och sen ba´ ”pang!”, säger han.

En bra summering, anser läraren som även vill höra vad avsikten är. Denna gång tar James-Erik Karlsson, 11 år, ordet. Han säger att en ”build up” används för att hajpa upp.

– … och sen blir man jättebesviken!

David Engström nickar bekräftande, även om syftet såklart inte är att göra lyssnaren besviken. Han slår sig ned i mitten av salen med sin dator kopplad till en projektorskärm, så att alla kan se vad han gör i produktionsprogrammet Ableton live. Han ber gruppen att följa hans exempel på respektive dator så att de lär sig gången. Skärmen visar en mängd menyer, knappar, reglage och tecken. För en utomstående ser det krångligt ut, men eleverna hänger vant med.

I den här gruppen är alla pojkar, mellan 11 och 14 år. Vissa har gått här ett par år, någon bara en termin. Den gemensamma nämnaren är att de brinner för att skapa musik med dator och kurser som denna blir allt vanligare på musik- och kulturskolor i takt med att elektronisk musik ökar i popularitet. David Engström har varit kursledare i sex år och han tror att hans undervisning skiljer sig från många andras.

Det vanliga tillvägagångssättet är att eleverna får bygga låtar genom att välja och sätta ihop toner och ackord. Här är det fokus på att producera, skapa och förändra ljud. Eleverna arbetar inte bara med produktionsprogram, de programmerar även syntar och experimenterar med ljudtekniska redskap som kompressorer och equalizers.

– Många kan säkert tro att det är svårt att lära ut det till 11- och 12-åringar, men jag menar att det är fullt möjligt med rätt metodik, säger David Engström.

I datorn skapar eleverna egna låtar och verk genom att foga samman och justera olika ljudblock. De kan experimentera med alla möjliga ljud i programmet, från instrument till utdrag ur datorspel. Foto: Jeanette Dahlström

Han ställer inga krav. Eleverna måste varken göra färdiga låtar eller ens vad vi traditionellt ser som en låt, om de inte vill. Även om de får lära sig att göra vissa ”vanliga” inslag vill David Engström helst att de leker och experimenterar sig fram.

– Målet är inte att eleverna ska bli svinduktiga technoproducenter. Jag vill att de ska bli skapande och fria att tänka utanför boxen. Det har de ju användning för i allt de gör, säger han.

Han ser datorn som ett musikinstrument med unika möjligheter. Med den kan eleverna få fram ljud som inte är möjliga på annat vis. De är inte heller beroende av att fysiskt kunna spela ett riff på en gitarr, vilket i David Engströms ögon ger en kreativ frihet.

Han tycker att genrer som house, techno och trance skiljer sig från musik stöpt i den traditionella pop-formen, med verser och refränger, genom att de har friare ramar för att skapa upplevelser och fånga lyssnaren i en viss känsla. Han nämner Avicii som exempel.

– Halva grejen med hans låtar är ju hur han programmerat musiken, säger David Engström.

Det går snabbt att visa gruppen hur de gör ett ”build up”. Efter att först ha valt ut ett trumset och gjort ett enkelt trumkomp väljer han instrumentella ljud. Han demonstrerar hur det låter när han trycker på olika knappar och skärmen fylls med färgade block och linjer. Det pratas midi-kanaler, prylar, rattar och instrumentrack och eleverna följer proceduren på sina skärmar. Efter bara några minuter har en enkel ”build up” producerats, där ljudet stegras och avtar helt när det når kulmen.

– Det är det jobbigaste som finns! säger Jacob Ståhl, 14 år, när David Engström spelar upp sitt stycke.

Nu får alla 15 minuter på sig att göra ett eget på fri hand. Eleverna kastar sig in i uppgiften och i salen hörs allt intensivare musklick när de snabbt tar sig fram genom produktionsprogrammet, lägger till och justerar ljud.

Den här typen av övningar är bara en del av David Engströms lektioner. Den mesta tiden ägnas åt eget skapande. De är fyllda med idéer och sitter fastklistrade vid skärmarna så fort de har gått in i salen. David Engström finns hela tiden tillgänglig för goda råd och hjälp om någon kör fast.

Ofta vill eleverna lära sig att göra musik lik den de själva lyssnar på. Ibland är det något helt nytt för David Engström, så lärarrollen handlar mycket om att förnya sig i den föränderliga elektroniska musikvärlden. Det kan till exempel vara en elev som kommer fram och undrar om de kan göra ”trap”, en amerikansk hiphopgenre som har plockats upp inom den elektroniska musiken på senare år.

– Ja visst, säger jag. Har du någon favoritartist eller kanske en playlist som jag kan kolla? Så undersöker vi vad ”trap” är och varför eleven tycker att det är så bra. Sedan försöker vi skapa  själva, säger David Engström.

Även om han inte alltid helt förstår elevernas musiksmak försöker han sätta sig in i vad som fängslar. På så vis hoppas han hålla undervisningen relevant och egentligen handlar hela kursen om det – att locka ungdomar som inte känner att de får något gehör i den vanliga musikundervisningen. Som lärare ser David Engström en stor, outnyttjad potential i den gruppen.

– Det är inte många 15-åringar som sätter upp ett trumset i garaget nuförtiden. Men det handlar inte om att de inte tycker om musik. De lyssnar på musik jämt och det finns fortfarande en massa skaparkraft i ungdomar, säger han.

När kvarten har tickat iväg kollar han hur det går för Tim Larsson, 11 år. Han har lyckats producera ett eget ”build up”, men varnar för att det låter jätteilla.

– Det är ju bara kul. Det gör ju ingenting om det låter illa, säger David Engström som lånar hörlurarna för att lyssna.

Tim Larsson har jobbat med mörka toner. Det låter som ljud från avgrunden, och ljudnivån stegar sakta upp för att ebba ut när det når kulmen. Han har lyckats med att skapa en känsla av otålighet hos lyssnaren och får bekräftelse på det av sin lärare.

När andra presenterar sina låtstycken hörs det tydligt att kurskamraterna också har klarat uppgiften. Med tanke på att eleverna bara har haft en kvart på sig är det imponerande skapelser som strömmar ut ur salens gemensamma högtalare.

Marcus Nilsson har gått på kursen i snart två år och han stormtrivs.

– Jag lyssnar mycket på elektronisk musik hemma och tyckte att det skulle vara kul att göra egna låtar i stället för att bara lyssna på andras, säger han.

ur Lärarförbundets Magasin