Läs senare

Förmågor och extra mackor

KrönikaGlöm inte de barn som har blivit hemskickade på lov till en verklighet som inte är återhämtande eller energiboostande, skriver Jonas Wallman.

av Jonas Wallman
31 jan 2019
31 jan 2019
Jonas Wallman är fritidspedagog på Folkparks­skolan i Norrköping.
Foto: Henrik Witt

”Ska du verkligen ha mer?” frågar du med en blandning av förvåning och förundran den elev som redan ätit en stor skål yoghurt och två mackor. Och som nu, när du plockar undan veckans sista mellanmål, hinner få i sig en sista macka samt en näve gurkskivor innan matsalen stänger för helg. Du tänker ”mask i magen eller tillväxtperiod”. Men här borde en annan klocka ringa.

Villkoren för den fritidspedagogiska verksamheten har genom åren genomgått flera och omvälvande förändringar. Vi har äntligen skrotat Jantelagen och vågar framhålla våra styrkor. Vi talar om vår förmåga att utveckla lärande, att se till förmågor och leda socialiseringsprocesser, men mer sällan om mobbning, rekreation eller sociala och basala behov. På intet sätt vill jag ta ifrån oss dessa attribut som vi framhåller som vår yrkeskårs styrkor, men vi måste våga att se de mörkare delarna av fritidshemmet.

Krasst är vår verksamhet riktad till dem som har omsorgsbehov mer än till dem som faktiskt behöver oss. De barn vars föräldrar förvärvsarbetar eller studerar har företräde framför de barn som har behovet av fritidspedagogisk utveckling.

Så när vi nu efter jullovet öppnade våra dörrar var det kanske inte de där barnen med nyårsfirande i fjällen, drivor av paket under granen, biomys med farmor eller lilljul hos kusinerna som längtat mest till oss. Det finns faktiskt de som har blivit hemskickade på lov till en verklighet som inte är återhämtande eller energiboostande.

Glöm inte att dessa barn finns och behöver oss kanske mer än vad både vi och de själva anar. Inte alla har den backning eller de förutsättningar vi alla anser att ett barns uppväxt ska innehålla. Till oss kommer barn som har behov den där kramen, det där buset och inte minst den där maten. Duka därför fram ett rejält mellis på fredagen och snåla inte med frukosten på måndagsmorgonen – för vad som händer däremellan i barnens liv vet vi inte mycket om.

Tre bästa med vintern

  1. Åka pulka.
  2. Åka skridskor.
  3. Bygga snökoja! 

ur Lärarförbundets Magasin

HTML Snippets Powered By : XYZScripts.com