Läs senare

Forskarhjälp mitt i prick

Så gjorde viMed papper, saxar och lim byggde elever modeller av nyckelpigor på fritidshemmet efter fältstudier i skogen. Arbetet var en del av andraklassarnas stora nyckelpigeprojekt.

av Ellen Larsson
17 Dec 2018
17 Dec 2018
Therese Svensson framför prickfesten på fritidshemmet.
Foto: Johan Marklund

Röda täckvingar med sju svarta prickar, så ser vår vanligaste nyckelpiga ut. Men det finns 69 arter till – bara i Sverige. Detta och mycket mer har eleverna i årskurs 2 på Edboskolan i Huddinge full koll på efter en djupdykning i nyckelpigornas värld på lektioner i NO, svenska, engelska, bild. Fritidshemmet hakade också på.

– Vi märkte hur engagerade eleverna var i nyckelpigorna och bestämde oss för att vara med. Jag tycker att det är bra när vi kan följas åt, för att få en helhet mellan skola och fritids. Vi kommer att göra samma sak med nästa temaområde, säger Therese Svensson, lärare i fritidshem.

Hjälp en forskare

Medborgarforskning, att en forskare ber allmänheten om hjälp med datainsamling, är en växande metod. I Nyckelpigeförsöket deltog 15 000 skolelever. Nu när bildinsamlingen är avslutad ska den artificiellt intelligenta nyckelpigekännaren tas fram.

På fritidshemstiden gick de på jakt efter nya arter i en närliggande skog och byggde nyckelpigemodeller genom att klippa och klistra ihop olika material. Nu är väggarna i fritidshemmet tapetserade med elevernas nyckelpigor, som blivit ett bidrag till skolans större nyckelpigeprojekt.

Susanne Boman, klasslärare och en av initiativtagarna till projektet, berättar att inspirationen kommer från Nyckelpigeförsöket, som var 2018 års massexperiment från Forskarfredag – Sveriges största vetenskapsfestival. Forskaren Miroslav Vakan på Naturhistoriska riksmuseet bad allmänheten om hjälp med att samla in fotografier av nyckelpigor.  Han ska i sin tur lära en dator programmerad med artificiell intelligens att artbestämma.

– Att eleverna fick hjälpa en forskare och kunde följa experimentet i nyhetsklipp gjorde arbetet meningsfullt. Genom att bygga ut projektet blev det också relevant undervisning, säger Susanne Boman.

Läraren Susanne Boman blev experter på nyckelpigor.
Foto: Johan Marklund

Det kostnadsfria lektionsmaterialet om alltifrån nyckelpigor till artificiell intelligens blev utgångspunkten för arbetet, tillsammans med faktaböcker från skolbiblioteket. Eleverna fick sedan skriva faktatexter om allt de lärt sig och skönlitterära berättelser med den egna nyckelpigan som huvudperson. Förutom modell­bygget på fritidshemmet, illustrerade eleverna också egna nyckelpigor på bildlektionerna.

Lärarna märkte att det var mycket lättare för eleverna att skriva fakta­texter när de redan blivit experter på ämnesområdet. Genom sina fotografier, modeller och illustrationer blev de också inspirerade att skriva skönlitterära berättelser om den egna nyckelpigan. När de sedan fick jämföra de svenska begreppen kring nyckelpigors livscykel, med motsvarigheten på engelska, insåg eleverna att flera ord som ägg/egg och puppa/pupa liknar varandra.

– När man fördjupar sig inom ett område och låter det spilla över på flera ämnen underlättar det ofta undervisningen och eleverna blir motiverade att lära sig mer, säger Susanne Boman

I vår ska eleverna följa fjärilens livscykel i realtid, från larv till fjäril. Även det arbetet blir antagligen ett större projekt, eftersom det blev så lyckat denna gång.

– Att vi kunde hjälpa en forskare var en stark drivkraft i början, men det var en rätt liten del av projektet egentligen. Så det går lika bra att genomföra ändå – med nyckelpigor eller en annan art.

När eleverna fått visa upp sina nyckelpigeböcker för varandra avslutades projektet genom att de tittade på filmen Småkryp och fick kex som lärarna spritsat till nyckelpigor med hjälp av röd- och svartfärgad färskost.

Vägen till boken om nyckelpigor

Foto: Johan Marklund

Skolmaterial från Forskarfredag och låneböcker gör eleverna till nyckel­pige­experter.

Genom fältstudier i skogsdungen bakom skolan dokumenterar eleverna sex nya arter.

Nyckelpigor fotas, ritas av, byggs och beskrivs genom olika texttyper och språk.

Eleverna visar upp sina böcker och firar med filmen Småkryp och nyckelpigekex.

ur Lärarförbundets Magasin