Läs senare

Fräscha miljoner till forskning om idrott och hälsa

AktuellltInternationella studier visar att egna erfarenheter av tävlingsidrott påverkar hur lärare i idrott och hälsa undervisar.

14 Dec 2018
Foto: Pixabay

De håller sig inte alltid till målen i kursplanerna och undervisningen vänder sig inte heller till alla elever. Men bilden är splittrad. För samtidigt visar det sig att utbildningen har stor betydelse för studenterna i idrott och hälsa när de själva börjar undervisa.

Nu har forskare vid Högskolan Dalarna fått 8 miljoner kronor från Vetenskapsrådet för att studera relationen mellan egna erfarenheter, utbildning och yrkesverksamhet. Utgångspunkten är BFL, bedömning för lärande, en metodik som inte anses så präglad av studenternas egna erfarenheter.

Ytterligare 4 miljoner kronor går till Örebro universitet och en forskarskola för lärare i idrott och hälsa med fokus på daglig rörelse som en utbildningsfråga.

ur Lärarförbundets Magasin