Ingår i temat
Hållbarhet
Läs senare

Gamla plagg grunden till nytt företag

HållbarhetSlöjdläraren Mikaela Assmundsson lät i ett samarbete med SO-läraren elever i 9:an klippa sönder slitna kläder och förvandla dem till hållbara produkter.

26 Okt 2018
– VI valde virkade produkter i och med att vi inte hade tillgång till slöjdsal, berättar Mikaela Assmundsson.
Foto: Mikaela Asmundssoon

Textilslöjdsläraren Mikaela Assmundsson vid Myrsjöskolan i Nacka drog nytta av sina egna erfarenheter som egenföretagare när hon startade projektet ”Entreprenera mera!” i samarbete med SO-läraren Agneta Krohn. Då hade de länge pratat om att ha ett samarbete över ämnesgränserna. Elever i årskurs 9 blev första grupp ut och i våras fick de jobba på temat hållbar utveckling med återbruk, samhällskunskap och entreprenörskap i fokus.

– Vi ville att vårt projekt skulle beröra ungdomarna och det skulle handla om samhälle och skapande. Först hade vi långa diskussioner för att få till en bra ram och ett bra syfte. Jag hade funderat mycket på hur cirkulärt mode ser ut och tyckte att hållbarhet var ett bra tema och en viktig samhällsfråga, som kanske skulle ge eleverna mersmak. Det nappade Agneta på, säger Mikaela Assmundsson.

I SO:n fick eleverna lära sig teoretiskt hur man startar och driver företag, som enskild firma och aktiebolag, medan Mikaela Assmundsson tog hand om själva skapandeprocessen och delen där eleverna fick starta och driva företag.

Eleverna virkade skålar och underlägg.
Foto: Mikaela Asmundssoon

– Jag berättade hur modeindustrin fungerar, men också hur mycket kläder vi slänger i Sverige, 8 kg tyg per person och år åker rakt ner i soporna, säger hon.

Hon visade också exempel på afrikanskt hantverk, där det är vanligt att man återbrukar textilier. Eleverna fick i uppgift att ta med sig textilier hemifrån, till exempel gamla t-shirts som de fick klippa sönder till trikå­trasor. Därefter fick de börja skapa nya tygprodukter, i detta fall underlägg eller korgar med inspiration av hantverk från några afrikanska länder.

– Elevgruppen tyckte att det var roligt. Vi valde virkade produkter i och med att vi inte hade tillgång till en slöjdsal, säger hon.

De praktiska och skapande bitarna rullade på fint och engagemanget från elevernas håll var stort, enligt lärarna. Samtidigt drog de i gång entreprenörsdelen av projektet. Det var dags att tänka ut vilken kundprofil eleverna skulle rikta sig mot och vilka målgrupper de skulle kunna nå med sina korgar och underlägg. Eleverna kom fram till att produkterna fungerade som heminredning och skapade ett fiktivt företag som fick namnet Redivivus Sverige. Men trots att många i klassen var intresserade av att bli företagare i framtiden var det ungefär här som eleverna började stöta på mer motstånd.

– Vi tyckte att det var bra att knyta an till hur man kan marknadsföra sig via sociala medier. Men eleverna tyckte faktiskt att det var lite klurigt, säger Mikaela Assmundsson.

Slöjdlärarens tips för att komma igång

  • Utgå från ett område som du själv brinner för.
  • Våga samarbeta med nya kollegor.
  • Kolla på Youtube hur välkända företag jobbar med hållbarhet.
  • Fundera över hur mycket du ska styra över temats innehåll.

Eleverna valde att skapa ett konto på Instagram. De fick ta bilder och lägga upp samtidigt som de funderade mycket över målgrupp.

I slutet av projektet uppstod viss stress.

– De nationella proven kom emellan, eleverna var pressade och det var nog därför som entusiasmen sjönk. Jag hade velat knyta ihop säcken bättre och önskar också att vi kunde ha haft ett releaseparty på slutet, säger Mikaela Assmundsson.

Hon är dock nöjd överlag.

– Den stora behållningen är att det kändes som att eleverna fick en bra interdisciplinär förståelse för hur olika delar av samhället hänger ihop. Och det var roligt att de verkligen nappade på detta med hållbarhet!

Nästa gång Mikaela Assmundsson genomför projektet tror hon att det kan bli med årskurs 8 i stället, eftersom eleverna har mycket annat att tänka på i slutet av just 9:an.

– Jag tror också att jag kommer att vara mer styrande och dela in klassen i mindre grupper där varje grupp får starta ett mindre företag. Det var första gången vi gjorde det här, så visst finns det utvecklingsmöjligheter.

Mer ur temat Hållbarhet (7)

ur Lärarförbundets Magasin