Läs senare

Gör varje roman till en utmaning

BokrecensionBokens rika utbud av arbetssätt ger läraren gott om alternativ för att kunna variera sin undervisning, skriver recensenten Martin Löfgren.

28 mar 2019

Romanläsning i praktiken. Samtala och skriva om litteratur i skolan

Martin Sandberg, Carl-Johan Markstedt

Gothia Fortbildning

Boken Romanläsning i praktiken kommer att bli en vältummad bok på min arbetsplats. Vi har sedan länge arbetat med skönlitteratur som en bärande del av svenskundervisningen och känner igen delar av det som lyfts fram. Men med den här boken i handen känns det än mer angeläget att arbeta strukturerat med de böcker vi läser, och den gemensamma läsningen kommer definitivt att få ett uppsving framöver. Boken är väl förankrad i både vetenskap och beprövad erfarenhet och känns mycket relevant och trygg att använda.

Som läsare får vi flera användbara begrepp att använda när vi planerar romanläsning i kollegiet. Vidare finns fylliga avsnitt om hur man kan introducera en roman och vikten av urval och tidsplanering. Där finns också massor av konkreta tips på hur man kan diskutera och bearbeta skönlitteratur på ett strukturerat och meningsfullt sätt, för att dels öka elevernas förståelse för själva romanen, dels stärka deras språk mer allmänt.

Där finns också massor av konkreta tips på hur man kan diskutera och bearbeta skönlitteratur på ett strukturerat och meningsfullt sätt.

Romanläsning i praktiken kan läsas i sin helhet, för att skapa en för­djupad förståelse för skönlitteraturens möjligheter i undervisningen. Den kan också användas som en handbok, i vilken läraren kan välja bland metoder och redovisningsformer som kan passa i den aktuella situationen.

Illustration: Istock

Det rika utbudet av arbetssätt ger läraren gott om alternativ för att kunna variera sin undervisning, så att varje roman känns som en ny och spännande utmaning och inte som bara ännu en läsuppgift i raden. Följer man dessutom rådet att låta romanerna som läses i klassen anspela på varandra är möjligheterna till en spännande undervisning ännu fler.

Det enda jag kan sakna i boken är samspelet med andra ämnen i skolan. I synnerhet på högstadiet finns det vinster med att samarbeta över ämnesgränserna. Det är inte svårt att själv se att det finns kopplingar till andra ämnesområden, men det hade varit ännu mer intressant om även författarna hade tagit upp några sådana böcker och teman för att visa hur det skulle kunna gå till.

Slutligen konstaterar jag att svensklärare på högstadiet och gymnasiet kommer att ha nytta av Romanläsning i praktiken. Jag ser i alla fall fram emot att använda den!

ur Lärarförbundets Magasin