Ingår i temat
Digital uppladdning
Läs senare

Här skapas morgondagens producenter

Flippad undervisning fylld av electro och house. Följ med till Rickard Carlssons musiksal.

16 Dec 2015
Här skapas
morgondagens
producenter
Foto: Anders Andersson

Kanske har du någon gång surfat in på Musikrum Rickard. En till utseendet enkel blogg där besökarens första syn är en gitarrhals och texten »din lärobok i musik på nätet«. Bakom står musikläraren Rickard Carlsson som flitigt uppdaterar sajten med tips och arbetsuppgifter, något som uppskattas av musiklärare som hör av sig och tackar för att han delar med sig. I dag ska vi få en glimt av Rickard Carlssons vardag som vi möter i en musiksal på Trönningeskolan i Halmstad, där han nyss har rullat in två vagnar med lånedatorer. Längs de gräddvita väggarna hänger gitarrer och ukuleler i olika färger. Keyboards, notställ och trummor står på golvet. En elev från sjätte klass har bidragit med teknisk assistans och hinner precis lämna salen innan niorna äntrar i samlad trupp.

– Hej, välkomna! Ni tar den enheten ni hade sist, säger Rickard Carlsson i vimlet.

Eleverna stegar hastigt fram för att låna datorer och surfplattor medan de ställer frågor som »är det här Chromebooks?« och »kan du hjälpa mig att logga in?«. En kille tar ett steg vidare in i salen, knyter näven i luften och ropar »Dreamhack!«.

Eleverna ska skapa egen musik på datorer, surfplattor eller mobiler med olika appar och datorprogram. Arbetsuppgiftens namn, Music Dreamhack 2.5, är inspirerat av världens största datorfestival.

– Jag försöker dra nytta av ett välkänt begrepp för ungdomar och paketera det på ett nytt sätt, förklarar Rickard Carlsson.

När alla 26 elever kommit till rätta klickar han upp en powerpoint-presentation. Eftersom många elever saknades förra lektionen går han igenom uppgiften för andra gången. Han pratar om vilka delar en låt, eller loopad komposition, är uppbyggd av, att den bör ha en genomgående »idé« eller ett tema och att de ska tänka på devisen »less is more«. För att illustrera idé sätter Rickard Carlsson i gång Aviciis hitlåt Levels.

– Först är det ganska svävande, sen kommer idén … idén och trummor, kommenterar han innan han pausar en bit in.

– Avslöja inte alla godbitar direkt, ge lyssnaren lite i taget.

Inom kort åker hörlurarna på. Vissa fortsätter med påbörjade verk, andra sätter i gång från första början. Musikskaparprogram som Soundation, Garageband, Musicshake och Launchpad klickas upp på skärmarna. Petter Andersson är bland de första att ropa på läraren. Rickard Carlsson ställer sig intill honom, drar på sig lurarna och börjar gunga lätt med huvudet och en glatt överraskad min.

– Wow, det är grymt! Vilken hit du har gjort! Du har jobbat hemma med det här, va?

Petter Andersson nickar. Eftersom han missade förra lektionen arbetade han med låten under helgen. Det är något Rickard Carlsson uppmuntrar. »Ni ska ju bli morgondagens producenter, inte bara konsumenter«, brukar han säga till eleverna. Han letar ständigt efter gratis, lätttillgängliga program och appar som de även ska kunna använda hemma om de önskar. På Musikrum Rickard kan eleverna enkelt klicka på fliken musikprogram där det finns beskrivningar och länkar till användbara program. På sajten finns också information om musikinstrument, låtar och melodier med ackord, text och noter och musikteori. Rickard Carlsson har gjort interaktiva kartor för att presentera musik från olika kulturer och tidsepoker och han har läst in fakta på ljudfiler.

– Många kan ha problem med att läsa en text, men med den funktionen går det att få texten uppläst, förklarar han.

Foto: Anders AnderssonVid en första anblick kan man tro att Rickard Carlsson har mer tid än alla andra. I själva verket är bloggen en strategi för att hantera tidsbristen när det inte är möjligt med halvklassundervisning. Visserligen tar det tid att uppdatera bloggen, men efter att ha byggt upp den under flera år har den blivit hans ramplanering. Med arbetsuppgifter klara att användas får han en större chans att läsa av gruppen och läget. Han har möjlighet att stanna upp och tänka efter »vad behöver elevgruppen just nu?« och kan lättare gå igenom saker spontant när en fråga dyker upp. Bloggen används även för läxor och instruktioner.

– Den tid jag lägger på Musikrum Rickard tar jag igen tio gånger om i vardagen, säger Rickard Carlsson.

Musikverkstaden ångar på medan han assisterar kring borden. På skärmarna läggs nya ljudklipp till på löpande band. Trummor, melodislingor, röster och effekter. Elever gungar i takt, ber varandra om råd, växlar mellan Rickards blogg och musikprogrammet och klurar på hur de ska gå vidare med sina kompositioner. Många lyfter knappt blicken från skärmen.

Det gör dock Hanna Nilsson som använder programmet Launchpad på en surfplatta. Hon funderar på hur hon ska gå vidare med låten och ber Rickard Carlsson om råd.

– Vad är du inne i för musikstil nu? Dubstep, house? Om du trycker där på »ny musikstil« blir det helt nya ljud, säger Rickard Carlsson.

Hanna Nilsson tycker att det är svårt att veta vilka ljud som passar med varandra, vilket flera i klassen håller med om.

– Det är helt annorlunda jämfört med när man skapar musik med gitarr och sånt. Det blir ett annat tempo eftersom man inte behöver följa andras ackord utan får göra vad man själv tycker passar in, säger Malin Elanderson.

Rickard Carlsson tittar på klockan och mumlar för sig själv att det snart är »checkpoint« nummer två. Den första hade han i början av lektionen. Då fick eleverna filma eller fota av sina datorskärmar för att visa hur långt de kommit i processen. I den andra avstämningen ska de dokumentera hur kompositionen har förändrats under lektionens första halva. Det räcker inte med att lämna in en ljudfil. Det är en del av bedömningsarbetet, men också en säkerhetsåtgärd. Om ett arbete försvinner har eleverna alltid något att lämna in.

När dokumentationen är avklarad och skapandet åter i gång får Petter Andersson spela upp sin låt i salens högtalare som ett exempel på en komposition med en fungerande form och en karaktäristisk stil.

– Ja, det här kan faktiskt bli en hit, konstaterar Rickard Carlsson, i hopp om att inspirera gruppen.

Axel Bylander är ivrig att också få spela upp sitt musikstycke. Trots att uppspelningen på lånedatorn blir lite hackig låter det lovande. Men kompositionen är inte lika varierad som den tidigare och Rickard Carlsson föreslår att han jobbar mer på verket.

Låtarna kan närmast beskrivas som inom electro eller house-genren. Det är främst det eller dubstep som Rickard Carlssons elever skapar när de gör musik digitalt. Han tycker att det kan vara knepigt att bedöma dessa »nya« musikstilar och termer som »drop«, »build up« och »break«. Det finns inte mycket läromedel att ta hjälp av.

– Kunskapskravet är ju bland annat att kompositionen ska ha en karaktäristisk stil. Vad i allsin dar är det när det gäller electro, house eller dubstep? Hur kan man bedöma om eleverna träffat rätt eller är långt ifrån?

Att göra det enkelt och endast hålla sig till »klassiska« musikstilar är inget alternativ för Rickard Carlsson. Även om hans elever oftast använder vanliga instrument tycker han det är viktigt att sätta sig in i de elektroniska musikstilarna. På så sätt får han upp intresset hos fler elever samtidigt som han lär sig en hel del själv om vad som kanske blir framtidens mest spelade musik. Så Rickard Carlsson ser till att hitta lösningar.

För att bedöma de elektroniska skapelserna där det är lätt att förblindas av den fantastiska ljudkvaliteten fokuserar han på formen. Eleverna måste se till att låtarna har ett intro, ett outro och ett begränsat antal delar.

– Finns det en genomgående idé? Och har eleven byggt upp låtens byggstenar på det sättet?

Kliv in hos Rickard Carlsson:
musikrumrickard.blogspot.se

Här kan du skapa musik

Musicshake. Enkelt musikprogram där man fyller olika boxar med musikstilar och instrument som spelar olika ackordvarianter.

Garageband. I denna app går det att göra det mesta för att skapa musik. Appen är som en komplett inspelningsstudio med några spelbara välljudande instrument.

Novation Launchpad. Med färgglada knappar går det att starta loopar och göra musik direkt i denna app. Många möjligheter och ljud att tillgå.

Soundation. Gratis musikprogram online med över 700 loopar, synthar, trummaskiner och effekter.

Källa: Musikrum Rickard

ur Lärarförbundets Magasin