Läs senare

Häxkonster och trolldom på schemat

ReportageBerättande är häftigt! Det vill medarbetarna på Möllevångsskolan förmedla – med hjälp av häxor och trollkarlar. Lärare i svenska och skapande ämnen har arbetat intensivt med ett ämnesövergripande Harry Potter-tema.

15 okt 2019
Dags för trollkarlsschack!
Foto: Erika Weiland

Hermione Granger läser ur brevet som berättar att hon ska börja på Hogwarts.

– Kära miss Granger. Vi har nöjet att meddela er att ni har tilldelats en plats vid Hogwarts skola för häxkonster och trolldom.

Snart dånar tonerna till Veronica Maggios Jag kommer ur högtalarna och alla börjar sjunga:

Hon pluggar, hon pluggar, hon pluggar, hon pluggar.
Hon ska snart iväg.
Hon packar, hon packar, hon packar, hon packar nu …

Det är några dagar innan skolavslutningen, och eleverna i årskurs 4 på Möllevångsskolan i Malmö spelar upp musikalen Hermione som de har arbetat med under hela vårterminen. Musikalen är en del av ett större Harry Potter-tema som pågått under läsåret 2018/2019. Grunden är svenskämnet, och projektet inleddes med högläsning och boksamtal kring Harry Potter och de vises sten under hösten.

Så gick det till

  • Under höstterminen i årskurs 4 läste lärarna högt ur Harry Potter, samt hade boksamtal och filmvisning.
  • Lärarna gestaltade olika Harry Potter-karaktärer, och lät eleverna genomföra olika aktiviteter hämtade från Harry Potters värld.
  • Under vårterminen  arbetade de med en Harry Potter-musikal. Eleverna skrev manus och musik, samt sydde kläder och gjorde rekvisita.
  • Dessa ämnen har varit inblandade: Svenska, musik, bild, trä- och metallslöjd samt textilslöjd. Förutom lärarna i dessa ämnen har biblio­te­karie, lärarresurs och lärare i fritidshem varit involverade.

– Boken är baserad på barn i deras egen ålder och man känner genast sympati med huvudrollen Harry. Lite senare i boken börjar eleverna lära känna de andra karaktärerna och de reagerar med ”aaah” och ”oooh” när något händer dem i boken. Detta tar vi vara på och släpper in deras egna känslor och referenser, säger Elif Florin.

Elif Florin och Peter Johansson är klasslärare i var sin fjärdeklass och har jobbat med Harry Potter i alla fyror sedan de blev kollegor för drygt tio år sedan. Utifrån boken lyfter de diskussioner om bland annat vänskap, lojalitet och mobbning. Men det som verkligen har fångat eleverna är när Möllevångsskolan förvandlas – från en kommunal F–9-skola till självaste Hogwarts.

– En dag när de kommer till skolan har alla lärare klätt ut sig, och vi har en sorteringsceremoni. Sedan delas de in i de olika elevhemmen. Mot slutet av höstterminen blir de överraskade igen, för då blir det quidditchmatch, säger Peter Johansson som brukar gestalta Severus Snape, medan Elif Florin intar rollen som Minerva McGonagall.

Tidigare år har Harry Potter-temat tagit slut där. Men tillsammans med musikläraren Johan Thuresson och bibliotekarien Elin Hafström bestämde de sig denna gång för att fortsätta arbetet och göra en Harry Potter-musikal under vårterminen.

Huvudsyftet är att ge barnen känslan av att det är häftigt med berättande.

På scenen har Hermione hittat till tåget – som i denna version går från perrong ett och trekvart på Triangelns station – och tagit Hogwartsexpressen till sin nya skola. Nu ska de nya eleverna delas in i elevhemmen Gryffindor, Hufflepuff, Ravenclaw och Slytherin. I publiken sitter de andra eleverna på skolan, och stämningen är på topp när den stora sorteringshatten kommer in på scenen.

– Du som i Gryffindor hamnar, många goda kamrater du snart omfamnar, ljuder rösten medan publiken skrattar.

Skolbibliotekarien Elin Hafström sufflerar under föreställningen.
Foto: Erika Weiland

– Huvudsyftet är att ge barnen känslan av att det är häftigt med berättande. Eleverna märker att berättande sker i olika former och blir fångade av historien, så när de sedan ska läsa en ny bok är de positivt inställda. Vi bygger gemensamma referensramar, och det ger en bra sammanhållning och något att utgå från även vid andra tillfällen, säger Peter Johansson.

Eleverna har på sig mantlar som de sytt i textilslöjden och trollspön och elevhemsemblem som de gjort i trä- och metallslöjden. På bilden har de skapat rekvisita som den trehövdade hunden Fluffy och porten till perrong ett och trekvart.

Under föreställningen springer Peter Johansson och Elif Florin runt och håller ordning på allt bakom scenen, medan Elin Hafström sufflerar och Johan Thuresson sköter ljud, ljus och annan teknik.

Eleverna har själva jobbat fram manus och skrivit låttexter till musikalen.

– Jag har kommit med förslag på låtar, som Jag kommer som är tydlig och bra. Eleverna har kommit med förslag och så har vi röstat. Sedan skriver vi texter till, säger Johan Thuresson.

– Ibland har vi bara brainstormat fram en massa ord. Hermione har fått brevet och är stressad – vilka ord kan vi få fram här? Det blir också mycket svenska när man måste tänka på stavelser och rim.

De har också pratat om hur man kan jobba berättartekniskt med musik och lyssnat på musiken från filmen. Och varje vecka har medarbetarna haft gemensamma fredagsträffar med eleverna, där de bland annat jobbat med dramaövningar.

– Jag gillar att jobba ämnesövergripande och i projekt. Jag tycker att det är kul att köra en föreställning, att gå in en bubbla och att kunna ge samma känsla till eleverna, säger Johan Thuresson.

Musikalen avslutas med att hela ensemblen fyller scenen med en koordinerad dans.

”Vi kan klara allt tillsammans, vi kan hjälpas åt tillsammans”, sjunger de till tonerna av Justin Timberlakes Can’t stop the feeling.

Peter Johansson, Elif Florin och Johan Thuresson.
Foto: Erika Weiland

Det är 30 grader varmt ute, och när föreställningen är slut är både barn och vuxna väldigt svettiga – och väldigt glada.

– Det är kul att se hur eleverna växer – även de man inte hade räknat med, säger Johan Thuresson.

– De har lärt sig att man kan ro iland ett stort projekt om man hjälps åt, säger Elif Florin.

När vi hörs på skolavslutningen några dagar senare har eleverna nämnt projektet som något av det bästa som hänt dem.

Tre frågor till Malin Alkestrand, litteraturvetare och Harry Potter-expert.

Malin Alkestrand är doktor i litteraturvetenskap vid Linnéuniversitetet. Hon har forskat om hur fantasylitteratur kan användas i skolans värdegrundsarbete och undervisar bland annat på kursen ”Harry Potter och hans världar”.

1 Varför har Harry Potter blivit så populärt?

– Ibland hör man att det är ett marknadsföringsfenomen. Visst har marknadsföringen och filmerna varit viktiga, men Harry Potter skulle inte ha blivit så populärt om det inte hade något speciellt. JK Rowling bygger upp en värld med varelser och föremål och berättar på ett sätt som tilltalar både barn och vuxna. Mycket av Harry Potters storhet ligger också i identifieringen: Harry Potter, Hermione, Luna, Neville – alla kan hitta någon att identifiera sig med.

2 Varför är fantasy så populärt bland barn?

– Det öppnar upp världar där barn kan bli mäktigast. Man släpper lite på gränser som finns i verkligheten. Harry Potter är ett tydligt exempel. Han går från att tro att han inte är värd något till att bli en som kan förändra världen. Dessutom får fantasin fritt spelrum.

3 Varför är det bra att använda fantasy i undervisningen?

– Ett givet skäl är att många unga läser fantasy och det blir ett sätt att möta unga. Vissa anser att fantasy bara är magi, men fantasy skildrar vår verklighet med en magisk lins. Att mugglarfödda Hermione inte ses som lika mycket värd, kan ses som en motsvarighet till vår världs rasism. Kan man diskutera och göra kopplingar till hur det ser ut i vår verklighet, så har vi en fördel.

ur Lärarförbundets Magasin

HTML Snippets Powered By : XYZScripts.com