Ingår i temat
Lust för språk
Läs senare

Hennes blogg tänder känslor

Marie Rödemark var sämst i klassen på franska. I dag är hon fransklärare med en egen språkblogg och ett nätverk av 1 400 språklärare.
– Allt som får folk att brinna – det köper jag!

28 maj 2009

Det strålar om Marie Rödemark. Ögonen lyser av energi och hon talar fort och intensivt. Själv säger hon att hon vaknar varje dag, bubblande av glädje, och aldrig blir stressad. Kan låta som ett hån för oss vanliga småstressade, men det är inte så svårt, säger hon. Det gäller att se glädjen i små saker och vara bra på att stänga lådor.

– Man kan se allt man håller på med som lådor på en vägg. Varje halvöppen låda tar energi. Man måste stänga lådorna. När jag går hem från skolan till exempel, så stänger jag den lådan.

Många lådor verkar det vara på Marie Rödemarks egen vägg. Förutom att hon är en engagerad och fokuserad fransk- och svensklärare på Åre gymnasieskola i Järpen, så driver hon ett nätverk för språklärare, där hon ger och skickar vidare tips och idéer för undervisningen. För att formulera sina tankar om undervisningen skriver hon bloggen Språkinspiration. Hon skriver också läroböcker i franska och föreläser ofta om sitt sätt att arbeta. Förra året fick hon Vitterhetsakademiens pris för ”berömvärd lärargärning”. I stället för i klassrummet ses vi i ett lekrum på sjukhuset i Umeå, där hennes man nyss har opererats. Tvåårige Jonathan är högeligen närvarande. Ingenting är omöjligt.

Trots att hon har mycket att göra försäkrar hon att hon inte riskerar att bli utbränd. Hon väljer noga vad hon lägger sin energi på och hur hon gör det. När hon gör saker är hon väldigt planerad och disciplinerad.

– Jag lever efter devisen maximal tidsvinst till minimal arbetsinsats.

Bloggen och nätverket sköter hon på fritiden. I sitt nätverk har hon nära 1 400 språklärare. Flest är engelsklärarna, 775 stycken. Nätverket startade efter en föreläsning i Luleå 2001, då hon lämnade ut sin mejladress för att kunna skicka ut sina lektions­tips till de lärare som lyssnade på föreläsningen. Det har hon fortsatt med. Hon visar mig sin dator, där namn och mejladresser är prydligt ordnade i grupper. Får hon in en fråga eller ett tips från en lärare så vidarebefordrar hon snabbt mejlet till rättgrupp lärare. Inte svårt alls – litet besvär, stor ut­del­ning!

– Bloggen och nätverket tar i snitt bara fem minuter om dagen.

Samtidigt är det så tacksamt och ger så mycket tillbaka, tycker hon. Om hon skickar ut ett problem till nätverket så får hon femtio svar på nolltid. Ofta kommer uppmuntrande och tacksamma mejl från andra lärare.

På bloggen skriver hon om sina tankar om undervisning och livet och ger tips. Där kan man hitta otaliga uppslag. Till exempel finns där ett enkelt men användbart korsordsprogram. Med hjälp av det brukar hon låta sina elever själva konstruera veckans glosförhör under hela året. Minimal insats, maximal effekt.

För henne är det viktigt att inte tjäna pengar på nätverket och bloggen, eftersom hon har lärarnas förtroende. Skulle hon börja tjäna pengar så hamnar hon i beroendeställning, och det vill hon inte.

– Huvudsyftet är att få folk att må bra! Det ger en inre tillfredsställelse att känna att jag hjälper andra.

När Marie Rödemark själv gick på gymnasiet var hon sämst i klassen i franska. Ändå åkte hon raka vägen till Paris efter studenten, långt bort, och lärde sig tala franska flytande. Eftersom hon själv inte var bäst, så vet hon vad som är svårt i franskan – hon har upplevt det inifrån. Det hjälper henne när hon undervisar.

– Elever fastnar så lätt i känslan av att de inte kan. Min uppgift är att få bort den känslan.

Nyckelordet för henne som lärare är positiv, individuell feedback. Det är osvikligt, det lyckas alltid. Det är inte så svårt att få människor att brinna, säger hon, och brinner de så når man så väldigt mycket längre. Hon visar med ett exempel och låtsas vara rektorn som berömmer sin lärare: ”du är en så duktig lärare och gör ett så bra jobb! Jag ser det och är så glad att du arbetar på vår skola!”.

– Hur lång tid tog det? Tio sekunder? Men det kan jag som lärare leva på i en hel månad! Det är likadant för eleverna.

I klassrummet försöker hon vara totalt närvarande. Hennes uppgift är att gå runt, se eleverna, pusha dem och fungera som mental coach. Om en elev tappar fokus eller blir trött ser hon det på kroppsspråket. Då tar hon det direkt, och ger uppmuntran så att de orkar lite till. Klimatet i klassrummet är tillåtande men med fasta regler.

– Jag styr min klass med snäll och varm järnhand. Med beröm får jag dem dit jag vill.

Det viktigaste i språkundervisningen är att elev­er­na vågar prata och uttrycka sig. Hon vill att de ska explodera i språket. Grammatiken kommer senare. Hon vill också förmedla en känsla för franskan och Frankrike. Därför försöker hon alltid att resa till Frankrike en vecka med språkgruppen.

Bästa belöningen är när hennes elever åker till Frankrike efter gymnasiet för att lära sig språket ordentligt.

– Åre kommun har faktiskt en ganska stor andel ungdomar som har bott i Frankrike.

Vill du ha mer tips och inspiration?
Leta och läs i Marie Rödemarks blogg Språk­inspiration: http://sprakinspiration.blogspot.com/

Där kan du också gå med i nätverket.

ur Lärarförbundets Magasin

HTML Snippets Powered By : XYZScripts.com