Läs senare

Hjälteprojekt stärkte gemenskapen

Så gjorde viElevernas samtal om hjältar växte till ett projekt som involverade hela skolan. Barnen bakade bullar till ett äldreboende, städade en strand och spelade in specialskriven sång – och allt dokumenterades i en film.

av Sara Djurberg
30 Okt 2018
30 Okt 2018
Fritidspedagogen Daniel Franzén och musikläraren Heidi Uddeskog ledde projektet.
Foto: Fredrik Thunberg/Pedagog Malmö

I våras kretsade mycket på Lorensborgsskolan i Malmö kring hjältar. Idén till projektet föddes redan året innan, då hela F–6-skolan i ett värdegrundsarbete fick fundera över vad som gör en person till en hjälte.

Samtalen stannade kvar hos fritidspedagogen Daniel Franzén och musikläraren Heidi Uddeskog, som kände att de ville göra ett större projekt av det.

De sökte statligt bidrag från Skapande skola och fick en rejäl slant, 130 000 kronor.

– Det gjorde att vi kunde tänka stort. Vi tänkte direkt att vi skulle göra en film, som skulle bli vår dokumentation av projektet, säger Daniel Franzén.

Det var en spännande och unik upplevelse för eleverna.

Därefter gjorde de två projekt­ledarna en enkät där eleverna fick svara på vad en hjälte är. Allt från superhjältar och brandmän till vem som helst som gör något bra för andra eller miljön, visade det sig. Enkäten blev utgångspunkten när de utformade projektet och låg även till grund för låten som Heidi Uddeskog skrev.

De två insåg tidigt att de behövde få med sig de andra lärarna på skolan för att lyckas. Strategin blev att minimera extraarbetet och ge fria händer.

– Vi uppmanade dem att göra något de tyckte var roligt, en hjältetwist på sin redan planerade undervisning. Jag tror att det var framgångsreceptet, säger Daniel Franzén.

Det resulterade i att eleverna skrev hjälteberättelser i svenska och engelska, bakade bullar i hemkunskapen som de gick med till äldreboendet bredvid och bjöd på. Barnen gick även till de äldre på fritidstid och intervjuade dem om deras definition av en hjälte.

Filmen Hjältarna på Lorensborg visa­des på konserthuset Malmö Live.
Foto: Heidi Uddeskog

Förskoleklassen tog initiativ till att elever i alla årskurser under en dag hjälptes åt att städa en strand i närheten.

Syftet med projektet var att stärka sammanhållningen på skolan, men också att utvidga känslan av samhörighet med den närmaste omgivningen.

– En viktig del var att vi ville få ut eleverna från skolan, så att de får se vad som finns utanför den lilla världen, säger Daniel Franzén.

Han och Heidi Uddeskog ville att filmen skulle bli professionellt producerad och anlitade ett produktionsbolag i Malmö som filmade på skolan under några dagar. De dokumenterade också när eleverna spelade in låten tillsammans med gymnasieelever i en studio på Malmö Latinskola.

De bokade ett datum då filmen skulle visas på en arena i Malmö och det blev en deadline för projektet. När det var dags för premiär bänkade sig de 370 eleverna, i två omgångar, i konserthuset iförda t-shirts med skolans namn på. Det var knäpptyst i salongen under de 20 minuter som filmen visades.

– Det var en spännande och unik upplevelse för eleverna. Att se sig själva sjunga på film, att se sin skola på film. Jag upplever att det stärkte vi-känslan på skolan, säger Daniel Franzén.

Så gick det till:

Från idén om ett hjälteprojekt till inspelningen av en sång och en dokumentärfilm.

  • Elevernas tidigare samtal om hjältar väckte idén om ett större projekt.
  • Projektledarna sökte i god tid pengar från Skapande skola (Kulturrådet), som bland
    annat användes till att anlita ett produktionsbolag.
  • Eleverna fick göra en enkät om hjältar som blev utgångspunkt för projektet och grunden till låten.
  • De andra lärarna vävde in temat i sin undervisning. Samarbeten inleddes även med externa parter, som Malmö Latinskola och fastighets­bolaget MKB. 
  • Filmen Hjältarna på Lorensborg visa­des på konserthuset Malmö Live och låten lades upp på Spotify.

ur Lärarförbundets Magasin