Läs senare

Hur är läget?

Hur är läget? Jenny Nilsson Folke, nybliven doktor i Barn- och ungdomsvetenskap med en studie om nyanlända elevers upplevelser.

av Elisabeth R Brising
07 apr 2017
07 apr 2017
Foto: Niklas Björling

– Det är jättebra. Jag känner mig lättad och glad att avhandlingen är klar och har fått mycket uppmärksamhet. Det finns lite forskning om detta.

Vad har du undersökt?

– Jag har studerat hur nyanlända ungdomar i tre kommuner upplever villkoren för lärande och inkludering under 15 månader.

Vad har du upptäckt?

– Det viktigaste är att övergången mellan förberedelseklass och ordinarie klass måste stärkas. Den blir sällan som eleverna hade hoppats. Generellt är de nöjda i förberedelseklass, men de vill in i den ordinarie klassen och bli som alla andra, läsa fler ämnen och få svensktalande vänner. Det är ofta svårare än eleverna väntat sig.

Hur blev eleverna bemötta?

– Det fanns en skala mellan direkta trakasserier i en liten kommun till att man bara upplevde att det var lite svårt om man inte kände någon. Skolan tänker kanske att den sociala inkluderingen löser sig själv – men det gjorde den inte.

Vad ska man tänka på som vuxen?

– Fokusera på likheter snarare än olikheter. Jag såg lärare som började med att säga att eleven var bra på matte i stället för att man har flytt. Det kan man förstås också prata om – men det är viktigt att inte bara fokusera på det. Och det ska vara nolltolerans mot trakasserier och rasism.

ur Lärarförbundets Magasin

HTML Snippets Powered By : XYZScripts.com