Läs senare

Kan det bli FÖR intressant?

KrönikaInget är omöjligt det kan bara ta lite mer tid, skriver Nina Cronee, som vill få eleverna att upptäcka att svåra utmanande uppgifter är mycket mer intressanta.

25 sep 2018
Nina Cronee är förstelärare i svenska och språkutvecklande arbete samt klasslärare år 4, Tingvallaskolan i Sigtuna.

Den här uppgiften var nog lite FÖR intressant för mig.”

Vi hade precis avslutat en matematiklektion där vi jobbade med symmetri. Eleven ställde sig demonstrativt framför mig med händerna i midjan. Det gick inte att ta miste på att hen hade något allvarligt att framföra. Uppgiften hade varit att färdigställa en bild så att den var symmetrisk. En uppgift som eleven behövt anstränga sig för att lyckas med. Utan att en enda gång ge upp.

I mitt klassrum vet eleverna att vi aldrig sätter punkt efter ”Jag kan inte” utan alltid lägger till ett ”än”. ”Ingenting är omöjligt. Det omöjliga tar bara lite längre tid”, brukar jag även käckt tillägga och berätta att min mamma alltid sa så till mig när jag var liten. Att hon i sin tur snott det från Winston Churchill förstod jag långt senare.

Vi har pratat om att de ska välja den intressantare vägen oftare än den lätta.

Vi har pratat om att de ska välja den intressantare vägen oftare än den lätta. Jag applåderar inte om en elev blir klar med en uppgift snabbt och säger att den var lätt. En lätt uppgift leder inte till att de blir bättre. Jag vill att mina elever ska se att en ”svår” uppgift utmanar och utvecklar. Att det är så mycket roligare. Det har till och med gått så långt att jag förbjudit ordet ”svårt”. I vårt klassrum finns det tråkiga uppgifter (läs lätta) och intressanta!

Det är egentligen rätt självklart. Redan mycket små barn har en inneboende drivkraft att välja just den INTRESSANTARE vägen. Att gå från en punkt till en annan är rätt enkelt och jag räknar med att jag inte är den enda som försökt ta mig just från en punkt till en annan med ett barn vid min sida, eller vid min tänkta sida är väl kanske mer korrekt – för ofta har detta barn hittat andra vägar. Under räcken, över cykelställ och genom vattenpölar. Inte en enklare väg. Men väl en intressantare.

Men ibland kan något, särskilt om fröken förbjudit ordet svårt, uppenbarligen bli FÖR intressant.

ur Lärarförbundets Magasin