Läs senare

”Klantiga Kerstin” engagerar eleverna

LektionslyftetTomma blickar och tunga suckar är ovanliga när mellanstadieläraren Kerstin Dahlin bjuder in till mattelektion.

05 dec 2019
Just nu är Kerstin Dahlin tjänstledig och arbetar med att utveckla läromedel för Liber. Hon driver även Facebookgruppen Utmanande undervisning.
Foto: Emelie Otterbeck

När mellanstadieläraren Kerstin Dahlin får frågan om hon kan dela med sig av sina bästa tips för att lyfta matematiklektionen är hon noga med att påpeka att hon hellre tipsar om hur lärare kan lyfta matematikundervisningen.

– Om man fokuserar på att lyfta en enskild lektion hamnar fokus lätt på att göra roliga saker. Men roliga saker behöver inte alltid vara lärande saker, säger hon.

Trots att hon undviker ”jippo-undervisning” har hon lyckats vända elevernas uppfattning om att matte skulle vara tungt och tråkigt.

Kerstin Dahlin, 49

Gör: Klasslärare i mellanstadiet vid Ärla skola i Eskilstuna kommun.
Bäst med att vara lärare: Att få vara med när eleverna lär sig och utvecklas.

– När jag de senaste åren har frågat mina elever vilka ämnen de tycker är roligast så har faktiskt matte och SO seglat upp som favoriter, det är häftigt, säger Kerstin Dahlin.

Ett av hennes viktigaste tips är att variera både undervisningen och lektionerna.

– Eleverna behöver få prova olika saker och lära på olika sätt. Deras tänkande och lärande stimuleras helt enkelt av variation, säger hon.

Tysta mattelektioner är inget Kerstin Dahlin eftersträvar, i stället vill hon få i gång lärorika diskussioner. Ett enkelt knep att ta till är att lyfta problem från matteboken och i stället skriva dem på tavlan.

– Genom att eleverna får diskutera och fundera tillsammans får de även chans att lyfta varandra. Olika typer av lösningar kommer upp till ytan och elever som har kommit lite längre i sin matteutveckling kan dela med sig av sina tankar till elever som behöver mer stöd, säger Kerstin Dahlin.

Något annat hon brukar använda sig av för att skapa variation i undervisningen är så kallade action tickets. När hon märker att eleverna har svårigheter eller missförstått ett problem bryter hon lektionen och delar ut tomma papper till eleverna. Hon ställer en fråga kring problemområdet och eleverna skriver sedan svaret på sina papper. Nästa steg är att eleverna håller upp sina svar. De elever som behöver stöd tipsas om att titta på vad klasskamraterna har svarat innan de själva svarar.

Genom omvända uppgifter, action tickets och diskussioner har matematiken blivit en favorit bland Kerstin Dahlins elever.
Foto: Emelie Otterbeck

– På det här sättet blir alla elever aktiva och man undviker att elever sitter passiva och tänker att någon annan svarar på frågan, säger Kerstin Dahlin och tillägger att just passivitet är ett betydligt större problem i dagens matematikundervisning än stökiga klassrum.

Ytterligare knep som Kerstin Dahlin använder i sin undervisning är omvända uppgifter. Hon visar eleverna en uträkning som hon själv har gjort och ber dem kontrollera den.

– I uträkningarna smyger jag in fel som jag vet att eleverna brukar göra. Eleverna hamnar i lärarrollen och vet nu precis hur uträkningen ska se ut, säger Kerstin Dahlin och berättar att hon använder sig av enskilda uppgifter men även av omvända prov som eleverna får rätta två och två.

Uppgiften ger ett enormt gensvar när det kommer till lärande.

– Dessutom brukar de tycka att det är skojigt att de får rätta de fel som”klantiga Kerstin” har gjort.

Tips på vägen

  • Inför ett nytt undervisningsmoment i taget och anpassa uppgiften så att den passar just din klass.
  • Diskussioner är bra men för att samtalen inte ska spåra ur gäller det att planera noggrant.
  • Var lyhörd och lär dig när det är dags att byta fokus för att inte eleverna ska tappa intresset för uppgiften.
  • Genom ett långsiktigt arbete där fokus läggs på lärande i stället för görande blir eleverna medvetna om att det inte finns några dumma frågor och att även fel svar kan leda framåt.

ur Lärarförbundets Magasin

HTML Snippets Powered By : XYZScripts.com