Läs senare

Läslyftet lyfte delvis läsningen

AktuellltDe flesta lärare uppskattade Läslyftet och många har påverkats. Men effekterna avtar, visar en utvärdering.

av Maria Lannvik Duregård
31 jan 2019
31 jan 2019
80 procent av lärarna som deltog i Läs­lyftet är nöjda.

Över hälften av lärarna som deltog i Läslyftet arbetar nu mer medvetet med texter, samtalar och läser oftare högt med eleverna. De tycker att de lärt sig mer och blivit mer engagerade i språk-, läs- och skrivutveckling. Dessutom är de mer intresserade av kollegialt samarbete än innan Läslyftet.

I en delrapport utvärderas Läs­lyftets kvarstående effekter, hösten 2017. Ett och ett halvt år efter att Läslyftet avslutades kan man fortfarande se positiva effekter i grundskolan, men effekterna har minskat över tid.

Den grupp som upplever störst kvarstående effekt är handledarna, vilket inte är helt oväntat. Enligt rapporten beror det sannolikt på att de har fått utbildning och tid i tjänsten för att arbeta med dessa frågor.

En stor majoritet av de deltagande lärarna är sammantaget nöjda med Läslyftet – 80 procent tycker att Skolverkets satsning sammantaget var mycket eller ganska bra. Nöjdast är handledarna, där 90 procent anser att Läslyftet var mycket bra.

Förhoppningen med satsningen var att lärarna själva skulle fortsätta att arbeta med modulerna. Det verkar dock inte ha skett. Resultaten tyder på att handledare och lärare använder sig av de insikter och kunskaper de fått, men utan att använda Läslyftets material.

ur Lärarförbundets Magasin