Läs senare

Läsvärt

12 dec 2015


Fritidshemmets uppdrag – ett helhetsperspektiv på elevens utveckling och lärande
Margareta Schröder
Jarko Tuisku
Liber

Fritidspedagogerna Margareta Schröder och Jarko Tuisku beskriver här fritidshemmets komplexa uppdrag och länkar samman aktuell forskning med vardagens praktik. Författarna fördjupar sig i det professionella bemötandet och hur det påverkar barns lärande och utveckling. Att möta eleverna utifrån en demokratisk och etisk värdegrund som gör att eleverna känner sig trygga, upplever omsorg och meningsfullhet. Läs om att skapa miljöer för lärande, att jobba i team, professionellt förhållningssätt och att skapa delaktighet och inflytande.
 

Skriva barnbok
Annika J Nasiell
Unga Lava

"De allra viktigaste böckerna är de som riktar sig till barn och unga", säger Annika J Nasiell, skrivcoach, barnboksförläggare och redaktör. Hon vill med denna bok inspirera och hjälpa blivande författare som skriver för just barn och unga. Här finns konkreta tips och verktyg på hur du kan förbättra ditt skrivande. Läs om hur en berättelse kan ta form, uppbyggnad, den dramatiska kurvan, persongalleri, gestaltning, miljöbeskrivning och redigering. Annika J Nasiell har tidigare gett ut boken Börja skriva (Opal förlag).
 

Papperspyssel – 30 kreativa projekt
Erika Åberg
Bokförlaget Semic

Erika Åberg, hemslöjdskonsulent, pysslar här i material som tidningspapper, äggkartonger, mönstrade pappersark, toarullar, tapetrester, gamla serietidningar och kartor. Hon visar hur man kan vika, klippa, limma, skära, måla och sy i papper. Beskrivningar på hur man gör girlanger, vimplar, vindsnurror, advents­kalendrar, kaffekoppar, ugglor, pappers­pärlor …

Fram med sax, lim och papper och sätt igång!
 

Musik och lärande i barnets värld
Ylva Hofvander Trulsson
Studentlitteratur

Hur kan vi skapa möjligheter till kreativitet, leklust och upptäckarglädje genom musik? Vad stimulerar barns musikaliska lärande? Läs om analyser och beskrivningar av samspelet mellan pedagoger och barn i musikpedagogiska aktiviteter. Genom aktuell forskning och praktisk erfarenhet beskrivs vad som blir fruktbart i musiklärandet och även vad som kan begränsa skaparlust och kreativitet i barnets värld. Här behandlas teorier om hur barn lär, samt musik och kreativitet ur ett inkluderande perspektiv. Författare är bland andra Ylva Hofvander Trulsson, Anna Houmann, Ulla Wiklund, Anna Ehrlin och Pamela Burnard.

ur Lärarförbundets Magasin

HTML Snippets Powered By : XYZScripts.com