Läs senare

Livet är inte uppdelat i ämnen

29 apr 2010

 Jag satte betyg på mina nior innan jullovet. Betyg i matte, biologi, fysik, kemi och teknik. Mattebetygen var inget större bekymmer. Jag har undervisat eleverna i flera terminer och träffar dem på mattelektioner flera gånger i veckan. NO, däremot, vållade mig en hel del huvudbry.
        Eftersom eleverna ska söka in på gymnasiet så var det viktigt att de skulle ha betyg i alla fyra ämnena. Annars söker de inte på samma villkor som alla andra.
        Men livet är inte uppdelat i ämnen. Ögats anatomi hör ihop med optiken, ljudet med örat, näringsläran kommer in i flera ämnen, mattens åttondelar finns i musiken, historien ska finnas i flera ämnen. Listan kan göras väldigt lång.
När jag som nyutbildad började jobba försökte jag hitta en NO-bok, en bok som behandlade större områden än traditionella biologi-, fysik-, teknik- och kemiböcker. Jag hittade några exempel men ingen speciellt tilltalande och bra. Naturligtvis behöver man inte ha en bok. Det finns hundra andra sätt att hämta in kunskap, men jag anser att alla elever ska ha en egen bok där de har möjlighet att själva läsa och titta.
        Just nu läser vi om evolution, och härom veckan kom vi in på hur liv uppkommer och diskussionen landade i vad kroppen behöver för att må bra. En 15-åring som snart gått tio år i skolan räcker upp handen och frågar:
  – Är det alltså samma kolhydrater på biologin som det är på hem- och konsumentkunskapen?
Då funderar jag på vad vi egentligen håller på med på dagarna.
        Jag har alla NO-ämnena i min examen och känner mig trygg i att slå ihop flera områden för att jobba mot målen. Men i slutändan så står jag ändå där och ska sätta fyra olika betyg. När jag diskuterar det här med kollegor så möts jag ofta av motargumentet att eleven kan vara bra på till exempel kemi men ha svårt för fysiken. Då är det inte rättvist om man sätter ett NO-betyg.
        Jag tror att man i längden skulle vinna på att skolan blir samma helhet som verkligheten utanför skolgården. Naturvetenskapen är för mig en vetenskap med olika grenar men med en stor gemensam bas. Grundskolan skulle vinna på att arbeta med basen för att ge eleverna ett naturvetenskapligt perspektiv. Specialisera sig kan eleverna göra senare om de har ett intresse för det.
        Och, ja, det är samma kolhydrater på biologin som på hem- och konsumentkunskapen. Och har jag inte helt fel så tror jag att de dyker upp på idrotten också!

ur Lärarförbundets Magasin

HTML Snippets Powered By : XYZScripts.com