Läs senare

Lönereform som sliter isär

ledareHur lätt känns inte utebliven löneökning som ett tecken på att man inte duger, inte räcker till? skriver redaktionschef Susanne Pettersson.

03 dec 2019
Susanne Pettersson, redaktionschef.

”Är jag verkligen så dålig att jag inte är värd samma lön som de andra?”

Det var i början av 90-talet. Kvinnan på mina barns förskola grät. Kommunal hade infört individuell lönesättning. Somliga fick en slant mer. Andra en slant mindre. Fröken, som barnen kallade henne, hörde till förlorarna och förstod inte varför. Hon var kränkt, ledsen och arg.

Själv jobbade jag då på ett ställe där vi i samband med en hopslagning fick nya, betydligt högre avlönade kollegor. Vi andra medarbetare blev missnöjda men den stridbara lokala fackklubben läxade upp oss. Tack vare de högre lönerna fanns nu möjligheter att få upp de lägst avlönade. En mer lönsam strategi än motsatsen – låglönesatsningar.

I det här numret granskar vi förstelärarreformen. Den handlar inte om en hundralapp hit eller dit utan om tusenlappar. Till vissa! Tanken var att höja yrkets status och om status mäts i pengar har reformen lyckats.

Även lärare kan nu göra karriär. Och det syns i lönekuvertet. Dessutom har inte endast förstelärarnas löner ökat. Lönerna generellt har pressats upp. Kåren kan med andra ord vara nöjd. Äntligen ett rejält lönelyft! Det är den värd!

Men långt ifrån alla har gynnats. Den skeva lönestrukturen är ”extremt bekymmersam”, anser Lärarförbundets ordförande Johanna Jaara Åstrand.  För hur lätt känns inte utebliven lön som ett tecken på att man inte duger, inte räcker till? Som det gjorde för barnskötaren på mina barns förskola, som förlorade i lönetävlingen.

Förstelärarreformen har orsakat stora löneskillnader, splittring, avundsjuka och kriterierna är otydliga. Går det att skapa mer objektiva lönekriterier? Hur mäts sådant som ”samarbetsförmåga”, ”förmåga att stödja andra lärare”, ”undervisningsskicklighet”?

Går det ens att definiera en skicklig lärare? Forskaren Catarina Player-Koro säger att det nästan är omöjligt, tvärtemot vad rektorerna anser.

Det går att hålla två tankar i gång på en och samma gång. Förstelärarreformen är en framgång. Men den är samtidigt en reform som skaver.

ur Lärarförbundets Magasin

HTML Snippets Powered By : XYZScripts.com