Läs senare

Mattebloggen skapar hetta i problemen

LektionslyftetVerkliga mottagare sporrar motivation och lärande, menar läraren Katarina Eriksson som startat bloggen Matte United där elever ger varandra matematiska problem.

22 maj 2019
Läraren Katarina Eriksson.
Foto: Pär Bäckström

På bloggen Matte United kan man bland annat få se hur femteklassarna Johan och Julian på Alviksskolan i Luleå skjuter varsin älg. Det hela är dock filmat i musikklassrummet, en ofarlig elgitarr agerar gevär, älgen spelas av en klasskompis och ingen blodsutgjutelse sker.

På filmen får tittaren veta hur många kilo var och en av älgarna väger, hur många procent som efter styckning blir slaktavfall respektive älgfärs. Johan och Julian vill veta hur många kilo färs de sammanlagt kan räkna med att få ut av jaktbytet och frågar tittarna om det.

– Att det finns faktiska mottagare till elevernas uppgifter ser jag tydligt ökar motivationen. Eleverna måste verkligen tänka efter hur de ska formulera sig så att det hela faktiskt går att lösa och så att inga missuppfattningar sker. Att arbeta så metodiskt med matematiska problem ger dem i sin tur nycklar till ökad matematisk förståelse, säger Katarina Eriksson.

Hon undervisar i matematik för årskurs 4 till 6 och hennes arbetsplats är en f-6-skola med bara omkring 110 elever. Här var hon länge ensam i sin roll och därför har det utvidgade kollegiet på nätet blivit viktigt för henne. För några år sedan upptäckte Katarina Eriksson att många av hennes elever hade svårt just för problemformuleringar i skrivna matematikuppgifter. Hon ställde därför en kort fråga till lärarkollegor på twitter.

Bästa vägen till att knäcka koden var att låta eleverna börja formulera egna matteproblem.

– Jag tänkte att bästa vägen till att knäcka koden var att låta eleverna börja formulera egna matteproblem. Men det är ju ganska trist att skapa för papperskorgen så jag undrade om någon kollega ute i landet ville samarbeta med oss.

Natalie Wiklund på Svanbergaskolan i Norrtälje, som då undervisade i samma ämne och åldersgrupper, svarade direkt. Katarina Eriksson och hon började utbyta idéer via mejl och Skype. Snart hade de byggt upp bloggen Matte United där elever i deras respektive klasser började lägga ut filmade matematikuppgifter till varandra. Såväl fyror, femmor och sexor kunde samarbeta eftersom eleverna kategoriserade ”hettan” i problemen genom att lägga in uppgiften i någon av kategorierna chili 1, chili 2 eller chili 3.

– Vi hade försprånget att vi båda jobbat mycket med digitala verktyg sedan tidigare. Våra elever ser läsplattor som vilket papper och penna som helst. Det gjorde att det snabbt blev fokus på det matematiska problemen, inte på filmande i sig, säger Katarina Eriksson.

Bloggen har utvecklats under de fem år som gått sedan start. Natalie Wiklund har lämnat läraryrket och börjar arbeta inom it-sektorn, men i stället har matematikläraren Jimmie Norberg som arbetar på Luckstaskolan i Sundsvall anslutit.

– När vi började samarbeta med Jimmies klasser gjorde vi ett quiz om våra städer till varandra med gps-koordinatorer och liknande, för att lista ut var någonstans i landet den andra skolan fanns, berättar Katarina Eriksson.

Eleverna fortsätter att filma och ge varandra nya matematiska problem nästan varje vecka, men samarbetet mellan klasserna har även utvecklats på andra sätt. Lärarna tipsar varandra om olika appar och annat lärmaterial och eleverna utmanar varandra även på fler sätt än genom mattefilmer.

– Nyligen gjorde vi ett quiz med matematiska begrepp där klasserna fick mäta hur lång tid det tog för dem att svara rätt på alla frågor. Som ett eget Kahoot ungefär. De tycker att det är jätteroligt och efter ett tag sitter begreppen som en smäck, säger Katarina Eriksson.

Så går det till

  • Börja med att låta eleverna ägna några lektioner åt att ”leka av sig” om de inte är vana vid att använda film som verktyg sedan tidigare. Låt dem utforska filter, hur man kan skapa övergångar, lägga på musik och så vidare. Då är det gjort och fokus kan sedan ligga på matematiken.
  • Träna på att formulera problem några lektioner och lyft problemen eleverna skapat i helklass, så att de kan inspireras av varandra.
  • Formulera problem, gärna i par, med instruktion om att eleverna måste lösa sitt eget problem innan de går vidare i arbetet. Problemet ska vara ålders­adekvat. De ska ha en plan över hur de har tänkt illustrera problemet via film.
  • Ge eleverna en begränsad tid för filmandet, så att denna process inte svämmar ut i tidsåtgång. Det är viktigt att eleverna har förutsättningarna för hela processen klara för sig innan de börjar formulera sina problem.

ur Lärarförbundets Magasin