Läs senare

Med uppdrag att se

KrönikaNär sexåringarna går från förskolans lilla grupp till fritidshemmets stora blir det lättare att inte synas. Ansvaret är stort – att få syn på dem alla, skriver Åsa Anevik.

av Åsa Anevik
28 mar 2019
28 mar 2019
Åsa Anevik är lärare i fritidshem, bildlärare och utbildare i Sjölunda skola, Lidköping

De är inte så stora. Fem, sex år och blyga eller frimodiga, hoppiga och nyfikna trampar de in över fritidshemmets tröskel. Vilket stort, fint och ansvarsfullt uppdrag att ta emot dessa barn! Nu gäller det att göra övergången mjuk – från förskolans gruppstorlek till fritidshemmets. Från förskolepedagogerna till skolvärldens klasslärare, fritidspedagoger, speciallärare och kuratorer. Från utelek med luppar och nyckelpigor till rastlek med halva skolan.

Det är häftigt att se dem anpassa sig. De kämpar en extra gång med skorna – de är ju stora nu – och de vågar bryta ny mark, göra nya, stora bekant­skaper. De bär den varma sopptallrik­en genom en knuffig matsal och brer mackan även när smöret är hårt.

Sexåringarna – mittemellan små och stora. De snubblar och biter ihop, kissar ner sig, lär sig en miljon skolaktiga saker som avslutningssånger, lilla b och vem man kan be om en frukt när man glömt sin egen. Vem man inte ska fråga …

Vi har ett stort och viktigt uppdrag att se de här små juvelerna!

En del knasiga saker: ”Maddefacker” och var man kan säga det utan att det blir för stora konsekvenser. Och till vem. Att ljuga bättre. Vem man kan härma för att verka tuff och inte så snäll.

När man går från den lilla gruppen till en stor blir det lättare att inte synas. Små blygingar kan försvinna. Ett och annat tjuvnyp kan kamoufleras. Strategier för att slippa städa kan utformas.

Vi har ett stort och viktigt uppdrag att se de här små juvelerna! Deras upptåg! Deras nederlag, rädslor och kunskapstörst. Mitt bland de små finns också de som verkligen skulle behövt det lilla sammanhanget: en pedagog med tid, och en lupp och en nyckelpiga. Hoppas våra huvudmän också ser det som prioriterat, snart. Att förebyggande arbete måste börja tidigt!

På sängbordet just nu:

  1. För hälsan, mot stressen: Hjärnstark, Anders Hansen.
  2. Bara halvvägs, har läst i ett år … Den otröstade, Kazuo Ishiguro.
  3. Att sätta tänderna i härnäst: Fact­fulness, Hans Rosling.

ur Lärarförbundets Magasin