Läs senare

Mikael älskar mat och litteratur

Drivkraft Mikael Örnemar undervisar i skolans minsta ämne, men också i det största. Trots skillnaden i storlek tycker han att båda är lika viktiga.

01 maj 2014

Vilken är din drivkraft?
– Det är roligt att få vara en del av samhällsbygget som skolan är och undervisa i det som jag brinner för. När man får en grupp att fungera, känner sig harmonisk och kan utvecklas ihop med eleverna. Det finns en positiv bild av hemkunskapsämnet, trots att det är så litet.

Varför blev du lärare i hem- och konsumentkunskap?

– Efter några år i restaurangbranschen ville jag prova något annat. Det började med att jag läste universitetskurser i svenska och litteraturvetenskap. Sen gick jag vidare med hem- och konsumentkunskap här i Göteborg.

Vad gör dig glad på jobbet?

– Det är när man lyckas få med sig eleverna, se dem utvecklas och uppskatta nya smaker. Eller när jag har gjort en bra planering och när tid finns att utveckla innehåll och bedömning med mina kollegor.

Vad tar energi från dig på arbetet?

– När jag måste rota i saker, ringa hem till föräldrar och sitta i samtal. Trots att det är en utmaning som jag lär mig mycket av, så är det en energislukare. Papper och administration, men det hör ju till yrket.

Varifrån hämtar du energi?

– Från min familj, jag har en dotter på tre år. Jag har ett stort matintresse och gillar att diskutera mat med min blivande fru. Mat lugnar, att sitta en stund vid ett dukat bord är balsam för själen.

Vilka fördelar finns med ämneskombinationen hkk och svenska?

– Att få se eleverna i olika sammanhang, det är så olika innehåll i ämnena. Det finns goda möjligheter att knyta ihop dem, men tyvärr har det varit svårt för mig av schematekniska skäl.

Vilken fråga i skolan engagerar dig mest just nu?

Tio lärare och rektor från vår skola deltog i den internationella konferensen om learning studies, i WALS regi. Den hölls i början av september här i Göteborg. Forskare, skolledare och lärare från USA, Asien och Afrika gjorde presentationer och vi presenterade också en studie som vi har gjort på Fenestra. Fokus är på innehållet, man försöker upptäcka när eleverna lär sig och när de inte lär sig. Learning studies används mest i matte, NO och engelska, det finns få studier i hkk-ämnet. Det vore både roligt och utvecklande att göra, i dialog med vår rektor.

Om Mikael Örnemar

Ålder: 36 år

Gör: Lärare i hem- och konsumentkunskap och svenska på Fenestra Centrum i Göteborg

År i yrket: Sedan 2008

Bor: Göteborg

Familj: Dotter och sambo

Fritid: Att läsa och resa. Mat i alla former, bara den är gjord med hjärta.

WALS

World Association of Lesson Studies arbetar för att öka och stödja forskning och praktik som fokuserar på lesson studies. Syftet är att öka kvaliteten på undervisning och lärande.
 

Learning studies

En grupp lärare arbetar tillsammans med planering, genomförande, utvärdering och revidering av undervisning. Oftast arbetar man utifrån en särskild lektion.

 

Tipsa oss!

Vet du någon lärare som vill berätta om sin drivkraft i jobbet? Kanske du själv?
Mejla till
 mivida@lararforbundet.se

ur Lärarförbundets Magasin

HTML Snippets Powered By : XYZScripts.com