Läs senare

Min dag på jobbet …

Veronica Sköldqvist, 49, lärare i svenska som andra språk i Treälvsskolan i Lit utanför Östersund.

26 okt 2018
Foto: Vernica Sköldqvist

”Mina elever kommer från många olika länder. Språkför­bistringen gör att det ofta uppstår komiska situationer.”

 

 

 

Att para ihop ord med bilder ger en bättre förståelse för vad de betyder.
Foto: Veronica Sköldqvist

8.25

Läser Gullivers resor med femmorna och tittar på en filmsnutt. Vi jobbar med sammansatta ord, vilket inte är det lättaste när man inte har svenska som sitt första språk. Det blir lättare att förstå genom att para ihop orden med bilder.

 

Veronica Sköldqvist och eleverna skrattar åt att”joystick” kan tolkas lite olika.
Foto: Veronica Sköldqvist

10.25

Lektion med fyra sjundeklassare. Vi läser boken Det finns inga skridskor i öknen, reflekterar och diskuterar. Det blir mycket skratt när ordet joystick ska förklaras. Det kan ju tolkas på flera sätt …

 


Foto: Veronica Sköldqvist

12.35

Eleverna i åttan gör planscher utifrån en vald karaktär ur boken Förr eller senare exploderar jag. Planscherna sätter vi upp på väggarna. Tillsammans gör vi också en tankekarta över handlingen.

 

Amirali Mohammadi i åttan gör en plansch och förklarar innehållet i en bok.
Foto: Veronica Sköldqvist

15.15

Dags för veckans möte med min sva-kollega Maja Lindstedt . Vi diskuterar språkutveckling och hur viktigt det är att integrera svåra ord i undervisningen.

 

 

Bäst under  dagen? 

– Att jag och eleverna har skrattat mycket. Mina elever kommer från många olika länder. Språkförbistringen gör att det ofta uppstår komiska situationer. Det är svårigheterna och att fundera på hur eleverna ska kunna komma över dem som gör mitt jobb så spännande. Varje dag blir jag glad över att eleverna verkligen vill lära sig svenska.

Sämst under dagen? 

– Det är irriterande att vi ofta har problem med internetuppkopplingen. Kanske beror det på att skolan ligger på landsbygden.

ur Lärarförbundets Magasin

HTML Snippets Powered By : XYZScripts.com