Läs senare

Min dag på jobbet …

Min dag på jobbetAzur Isik, matematik- och NO-lärare, på högstadieskolan Bikupan i Lessebo.

av redadmin
31 jan 2019
31 jan 2019
När vi börjar med nya moment brukar jag starta med en lång genom­gång.
Foto: Malin Hewer

8.10

Jag kollar mejl och intranätet. En hel del information är inte riktad till mig personligen och ibland blir det lite för mycket att ta del av.

10.20

Matematik är dagens första lektion. Jag kommer tio minuter innan för att förbereda den interaktiva tavlan som ofta måste kalibreras och kollar synkning mellan smartboard och dator.

Matte är mitt favoritämne. Det skiljer sig från de andra ämnena jag undervisar i och är tydligare och rakare.

Matte är mitt favoritämne. Det skiljer sig från de andra ämnena jag undervisar i och är tydligare och rakare. Matte kräver också mer av eleverna, det finns en progression som gör att de måste behärska tidigare metoder för att kunna tillgodogöra sig nya. I dag går vi igenom något nytt, ekvationer med x i båda leden.

Azur Isik.
Foto: Malin Hewer

12.15

Nästa mattelektion, samma årskurs som förra gruppen. Trots samma upplägg gör dynamiken och intresset i klassen att lektionen ändå blir annorlunda.

13.10

Sista mattelektionen för i dag med en mindre grupp i nian där eleverna har stora kunskapsluckor. Därför repeterar vi grunderna och övar på tal med kvadrat och kvadratrötter.

13.55

Sista lektionen är NO. Vi jobbar med organisk kemi. Eleverna testar att bygga molekylmodeller av olika sorters kolväten, alkoholer och organiska syror. Vi bygger också modeller av ämnen som ingår i en förbränning samt en fotosyntes för att kunna göra de både reaktionerna mer begripliga för eleverna. Lektionen avslutas med att balansera en reaktion, förbränning av etanol. Det är lite som att lägga ett pussel.

15.05

Avslutar dagen med att kolla mejl och intranät. Puh, klarade mig denna gång från att behöva ta itu med något akut. Nu återstår hemgång och efter att barnen har somnat i kväll eventuella hem­arbeten. Om jag orkar …

Bäst under  dagen? 

”Jag kan oftast styra mitt eget arbete. Det är härligt när eleverna knäcker koden och förstår något de inte har gjort tidigare. Att se dem lyckas är tillfredsställande.”

Sämst under dagen? 

”Att det inte finns någon gräns för när jobbet är klart. Är det inte en bedömning som behöver göras, så är det en lektion som ska planeras och den kan ju alltid bli bättre …”

ur Lärarförbundets Magasin