Läs senare

Motivationens mysterium

KrönikaDet finns inget facit för hur man väcker skaparlust. Motivation kan dyka upp när man minst anar det och då gäller det att hänga på, skriver bildläraren Matilda Åhall.

av Matilda Åhall
25 Sep 2018
25 Sep 2018
Matilda Åhall är bildlärare i
Fässbergsskolan i Mölndal.

Vad är det egentligen som sker när en elev går från att sura till att skapa, från anti till arbete? När allt helt plötsligt klaffar för den där eleven som hittills mest ägnat sig åt att leta efter sin mapp.

Ibland är det den rika uppgiften, som kan vinklas utifrån den egna intressesfären, som gör det. Den där uppgiften som kan resultera i en svart elgitarr av kartong, i naturlig storlek med strängar och allt. Ibland är det den styrda uppgiften ”måla av dina nycklar i blyerts medan vi har bedömningssnack” som får det att lossna.

Visserligen målar hen kanske inte av sina nycklar utan sin mobil och visserligen blir resultatet kanske inte riktigt som jag hade tänkt mig men koncentrationen är total och elevens stolthet vet inga gränser:

”Får jag fota den och skicka till mormor?”

Jag har också funderat på om det kan ha med papier-maché att göra. Vårterminen präglades av papiermaché. Det resulterade bland annat i ett gigantiskt läppstift, en guldfärgad legionärshjälm och en ubåt. Ubåten blev inte klar, men engagemanget var det inget fel på. För någon slutade det i tårar över det som skulle bli ett svampmoln men som aldrig blev mer än en kladdig klump.

Uppgiften var att skapa en tredimensionell gestaltning och den skulle vara kopplad till jaget, omvärlden och till konsten. Att använda papier-maché var inget krav, men som många erfarit så smittar sånt. Bildlärare vet att motivation kan dyka upp där man minst anar den och då gäller det att vara lyhörd och fånga den i flykten.

Elgitarren förresten, tog dubbelt så lång tid att skapa som det fanns lektionstid avsatt. Det löste eleven genom att stanna kvar på fredagseftermiddagarna. Ibland fick jag tvinga honom ut genom dörren.

– Varför? frågar han.

– För att jag ska vara på gymmet klockan fem! svarar jag.

Låt oss kalla det vanlig hederlig klassrumsmagi.

ur Lärarförbundets Magasin