Läs senare

När kraven dödar glädjen

LedareSkolans tidstjuvar minskar arbetsglädjen och får lärare att vilja lämna yrket. Sluta dokumentera in absurdum, skriver redaktionschef Susanne Pettersson.

15 okt 2019
Susanne Pettersson, redaktionschef.

Hur var det nu man gjorde? Var ska jag fylla i uppgifterna? I vilken ordning? Men nu blev det fel igen! Jag blir galen! Jag  gör ständigt olika registreringar i ett antal datorsystem. Systemen är långt ifrån alltid användarvänliga och logiska. Eller så brister jag i tekniskt kunnande … Det skapar frustration, ilska och teknikstress, men kanske värst av allt – de tar tid från ens kärnverksamhet.

I det här numret granskar vi tidstjuvarna. Alla dessa krav på dokumentation och administration som äter upp lärarna.

Hur annorlunda var det inte förr. Mary-Ann, 92, som vi kan läsa om här, skrev upp frånvaron och noterade elevernas betyg i en liten betygsbok. Det var allt hon gjorde i dokumentationsväg. I enstaka fall blev hon fundersam. Då diskuterade hon betygen med en kollega. Ingen annan lade sig i. På den tiden litade man på lärarnas förmåga att själva styra sin verksamhet. Ledde det till att den tidens elever blev sämre rustade än dagens? Skriv gärna till oss och berätta vad ni tror.

Läraryrket är inte ensamt om att utsättas för ökad byråkratisering. Det som brukar betecknas som new public management har ökat i hela den offentliga sektorn. Det innebär mer mål- och resultatstyrning och mer administrativ personal. Vård och skola är hårt drabbade. Syftet är vällovligt. Det ska vara ordning och reda, kvalitet och effektivitet bör kunna mätas och jämföras, lagar och regler ska följas – men det har sitt pris. Tar byråkratin över så pass mycket att det blir ett arbetsmiljöproblem har det gått för långt. Och där är vi nu!

Det måste bli slut på att dokumentera in absurdum. Ge tillbaka makten till lärarna att själva mer få avgöra när det behövs.

Berättelsen om Mary-Anns 40 år i tjänst som lärare säger oss något viktigt. Det är inte betygsboken hon främst minns. Det är glädjen över eleverna, lyckan över att få undervisa. Allt det medmänskliga som sällan låter sig mätas. Det är det som dokumentationshysterin dödar. Låt lärarna få känna arbetsglädje igen!

ur Lärarförbundets Magasin

HTML Snippets Powered By : XYZScripts.com