Läs senare

Nyckeln till framgång

KrönikaMiljön har hela tiden varit i centrum, elevernas och pedagogernas miljö, skriver Andreas Ekblad om förmånen att få skapa nytt på
en alldeles ny skola.

av Andreas Ekblad
29 Okt 2018
29 Okt 2018
Illustration: Istock
Andreas Ekblad, matematik- och NO-lärare i årskurs 7 på Aggarpsskolan, Svedala.
Foto: Anna Wahlgren

I augusti flyttade vi in i en helt ny skola – det är en upplevelse att sortera och packa ner alla gamla saker. I den sista flyttlådan landar prylarna som man bär med sig genom åren. Där finns alla klassfoton, och jag minns och ler åt alla skratt och upplevelser vi hade tillsammans. Överst i lådan lägger jag försiktigt ner ett minne från min egen skoltid, min första mattebok Modern Matematik 1A från 1975. Jag älskade verkligen mattelektionerna.

Skolans lokaler luktar av målarfärg, i korridorerna möter jag kollegor som jag inte arbetat med tidigare och många elever är nya för mig. Vi har fått tänka om, tänka nytt och vi har ständigt satt eleverna i första rummet och sett till att de har blivit delaktiga i sin egen framtid.

Miljön har hela tiden varit i centrum, elevernas och pedagogernas miljö. Vi börjar i det lilla med eleverna. Vilken miljö trivs du bäst i, när har du lättast för att lära dig nya saker? Eleverna har varit konkreta och beskrivit hur deras inlärningsmiljö ska se ut för att de ska trivas.

Det är alltifrån att de behöver tydliga strukturer, ordning och reda till att de har behov av trygghet med kompisar och stöd i sin inlärning. I klassrummet inser vi hur olika vi är. Någon sitter längst bak i klassrummet, någon behöver ha helt tyst för att fokusera. Medan andra klarar av att fokusera trots att det inte är helt knäpptyst.

När vi kommit så här långt ökar vi vår radie och börjar titta på klassen, hur ska vår gemensamma miljö se ut? Eleverna arbetar i grupper och lyfter fram saker som är viktiga i klassrummet. Det dyker upp tankar om förbud mot mobiler, läsk och godis. Under många livliga och konkreta diskussioner kommer vi fram till att förbud inte är rätt väg, utan eleverna vill ha en tydlighet i hur vi skapar en miljö med arbetsro och tillåtande klimat. Alla vill känna trygghet i en skola där alla känner glädje och kan lyckas.

Men som klass ingår eleverna i ett större sammanhang på hela skolan, hur ska vår gemensamma miljö se ut, miljön både inne och ute? Ja, alla är rörande överens om att vår skola ska bli Sveriges bästa skola  och då måste vi tillsammans ta hand om vår miljö och vår framtid. När jag tittar på både min egen skoltid och alla elever jag mött genom åren, tänker jag att bra relationer är nyckeln till framgång.

ur Lärarförbundets Magasin