Läs senare

Om skolan som samhällsbyggare

BoktipsetTänk om skolan kunde bli ett ställe dit alla söker sig för att utvecklas!
Karin Nygårds blir inspirerad när hon läser boken Learning futures.

31 jan 2019
Karin Nygårds.
Foto: Severus Tenenbaum

Learning futures, av Keri Facer, är inte den bästa bok jag läst, tvärtom var den rätt seg och svår att komma igenom. Däremot har den påverkat mig mycket tankemässigt och fortsätter att poppa upp ibland, åtta år senare.

Keri Facer är professor i Educational and Social Futures i Bristol. Hon talar om skolan som en utgångspunkt för samhällsbyggnad, att göra skolan till en nod för kunskap för alla invånare i samhället, inte bara barnen. Det är en spännande tanke tycker jag. Omgivningen har ofta åsikter om skolan, utan att ha insikt i hur det fungerar.

Skulle vi kunna ändra fokus, från att vara något det gnälls över, till ett ställe dit även vuxna söker sig för utveckling? I Nya Zeeland utgick bredbandsutbyggnaden från skolorna. Skolan fick vara noderna från vilka fiber drogs ut i samhället. Det finns en fin symbolik där.

Mitt favoritcitat från boken är: ”Framtiden är inget som drabbar oss, det är en pågående process som vi kan påverka.” Det kan vara bra att påminna sig om det ibland.

Learning futures: Education, technology and social change

Keri Facer

Routledge

ur Lärarförbundets Magasin