Läs senare

Oro, hopp och fakta

LedareOm fokus i klimatdebatten bara handlar om individens ansvar, kan inte minst barn må dåligt, skriver chefredaktör Helena Ingvarsdotter.

av Helena Ingvarsdotter
26 Okt 2018
26 Okt 2018
Helena Ingvarsdotter, chefredaktör & ansvarig utgivare.

Hur står det till med klimat­ångesten? Sommarens extrema värme och skogsbränder visar att jordklotet är under stark press. Det finns en gräns för hur mycket naturresurser som produceras per år, och i år gjorde vi människor slut på den ”budgeten” redan den 1 augusti.

Det finns ett uttryck i Bibeln om att sila mygg och svälja kameler. Många av oss gör nog det när det gäller klimatet. Jag klappade precis mig själv på axeln för att ha helrenoverat ett par skor i stället för att köpa nya. Samtidigt ska jag flyga till Berlin med familjen på semester snart. Det är lätt att känna skuld, och delvis är det kanske nödvändigt om förändring ska ske.

Men om fokus i debatten enbart handlar om det individuella ansvaret kan det leda till att människor mår dåligt, inte minst kan barn och unga känna stark oro.

Uppdraget enligt styrdokumenten är att eleverna ska förstå hur alla tre delarna av hållbarhetsfrågan hänger ihop: ekologi, ekonomi och social rättvisa. Det gäller att försöka vända oro till hopp, men utan att förenkla eller komma med pekpinnar.

”Skolans uppgift är inte att stöpa eleverna i en mall baserat på fördefinierade normer som att nu måste alla åka kollektivt eller sopsortera.” Det säger forskaren Per Sund, som vi intervjuar. I stället behövs ett kritiskt förhållningssätt baserat på fakta, så att eleverna kan bilda sin egen uppfattning.

En som har intresserat sig för fakta och ett kritiskt förhållningssätt är Anna Rosling Rönnlund. Hon har tillsammans med Ola Rosling och avlidna svärfadern Hans Rosling skrivit en bok – hyllad av bland annat Barack Obama – som har sin utgångspunkt i att människor ofta har en skev bild av världen eftersom vi dras till ytterligheter. Du möter henne under vinjetten Porträttet i detta nummer. Trevlig läsning!

ur Lärarförbundets Magasin