Läs senare

Öva kritiskt tänkande med skämt

av Helena Ingvarsdotter
28 mar 2019
28 mar 2019
Helena Ingvarsdotter, chefredaktör & ansvarig utgivare.

För några år sedan berättade vi i Alfa, en av föregångarna till Tidningen Grundskolan, om svensk­läraren Torbjörn Strömberg som jobbade med källkritik via ett aprilskämt.

En klass med byggelever på gymnasiet hade konstruerat en runsten och på en lektion där de arbetade med annonstexter och källkritik kom idén att ”sälja” runstenen på Blocket för att se om medier skulle haka på och göra en nyhet av det hela.

Annonsen innehöll roliga detaljer som att ägaren tröttnat på stenen och tänkte gräva ner den i potatislandet om ingen spekulant dök upp. Tidningar, radio och tv trodde på att det rörde sig om en äkta runsten och publicerade i enlighet med principen ”kolla aldrig en bra story”.

I en artikel fanns till och med en runstensexpert intervjuad som inskärpte att det inte är tillåtet att sälja fornlämningar. Kul, tvingas jag erkänna, även om det svider lite i mitt journalisthjärta. Och för Torbjörn Strömberg och hans elever blev ju det hela ett lyckat aprilskämt och en utmärkt ingång för diskussion och reflektion om källkritik.

Det verkar finnas en hel del av er lärare där ute i skolorna som laborerar med aprilskämt, vi fick full fart på sociala medier när vi frågade om detta. Läs några av de mer eller mindre elaka exemplen i den här tidningen. Missa inte heller vår tävling på samma tema.

Just källkritik är ett område som skulle kunna passa bra för samarbeten över ämnesgränserna, eftersom begreppet är så centralt. Att jobba ämnesövergripande är något som många lärare uppskattar när de väl är i gång, men startsträckan blir ibland lång på grund av praktiska hinder. I det här numrets tema tar vi forskare till hjälp för att reda ut begreppen (ämnesövergripande, ämnesintegrerat, ämnessamspel) och frågar ett antal lärare om hur de har gjort för att få till det. Trevlig läsning!

ur Lärarförbundets Magasin