Läs senare

Pimpad klassiker

LektionslyftetHello Kitty i form av en dalahäst är inte bara en kreativ fusion. Att göra en sådan utmanar eleverna i problem­lösning och tolkning av kulturella och estetiska uttryck.

av Sebastian G Danielsson
27 Sep 2018
27 Sep 2018
Liselotte Janersten inspirerar med dalahästar. Foto: Ola Kjelbye

Som många andra slöjdlärare tycker Liselotte Janersten att kunskapskravet att tolka kulturella och estetiska uttryck kan vara lite svårt. Men nu har hon skapat en ”klockren” uppgift för att täcka in det. I centrum står den kanske svenskaste symbolen vi har: dalahästen.

Liselotte Janersten, som arbetar på Fenestra Nya Hovås i Göteborg, har alltid haft en förkärlek för dalahästen och funderat över hur eleverna skulle kunna arbeta med den i slöjden– utan att bara kopiera orginalet.

Inspirerad av en tidigare uppgift, där eleverna gjorde rondellhundar som skulle representera olika tidsepoker, fick hon idén att låta eleverna göra dalahästar som ser ut som olika kändisar. På så sätt skulle de kunna få tolka ett slöjdföremål och koppla ihop det med sina egna erfarenheter, trender och traditioner.

Liselotte Janersten.

Ålder: 43 år.
Yrke: Lärare i slöjd och matematik.
Utbildning: Lärarutbildning vid Göteborgs universitet.
Arbetsplats: Fenestra Nya Hovås, grundskola för åk 5–9.
År i yrket: 14.
Inspireras av: ”De jag möter, allt från elever till familj och personer jag läser om.”
På fritiden: Försöker träna, träffa vänner och tillverka smycken mellan barnens aktiviteter.

– Först funderade jag på om vi skulle utgå från yrken eller olika länder, men sedan tänkte jag att med kändisar och kända figurer har eleverna mer att välja på och att det är något de lättare kan relatera till, säger hon.

Uppgiften inleddes med en mikroföreläsning utifrån konceptet Grej of the day, där eleverna dagen innan lektionen får en ledtråd om vad som komma skall. Ledtråden var i det här fallet ”en världskänd häst från Nusnäs”. På slöjdlektionen berättade Liselotte Janersten sedan om hur en kurbitsmålning från Dalarna blev uppmärksammad på världsutställningen i New York 1939.

– Det visste eleverna ingenting om. Jag tror att det bara var två av dem som har varit i Nusnäs och sett dalahästtillverkningen. Men många hade en sådan hemma och vi tittade på en film om hur hästarna tillverkas på löpande band, säger hon.

Sedan fick eleverna välja varsin kändis att porträttera. I diskussioner i smågrupper kom de fram till att det måste vara personer som sticker ut på något sätt, med tydliga utseendemässiga markörer.

Känner du igen kändisarna? Foto: Ola Kjelbye

När hästarna skulle tillverkas ville alla börja med att göra själva hästen i trä- och metallslöjdsalen, men det var en praktisk omöjlighet på grund av elevantalet. De fick i uppgift att själva lösa det problemet och kom fram till att hälften av dem skulle börja med att arbeta med detaljerna, kläder och accessoarer i textilsalen innan de skapade trähästarna.

Efter veckor av snickrande, broderande, målande och utövande av andra tekniker presenterades slutligen de färdiga hästarna. Resultatet blev över förväntan. En elev porträtterade Super Mario, andra avbildade kungen, Edward Blom och Hello Kitty.

– De tänkte verkligen till på hur personerna och karaktärerna ser ut. Någon gjorde Pippi Långstrump och den hästen fick jättestora, långa fötter, säger Liselotte Janersten.

Hon berättar att eleverna blev mycket engagerade i uppgiften samtidigt som den innehöll en mängd lärande. De fick kombinera olika material, pröva och ompröva under arbetets gång och ge feedback till varandra i grupper.

– Att låta eleverna bestämma, styra och planera sitt eget arbete efter sina egna önskemål är väldigt utvecklande, säger Liselotte Janersten.

Dessutom tycker hon att det blev ett ypperligt tillfälle för samarbete med läraren i trä- och metallslöjd.

– Slöjdsalarna ligger vägg i vägg och det är en fördel eftersom det uppmuntrar till samarbete.

Vägen till kändishästen:

Arbetsuppgiften för åk 7 tar tio lektioner och eleverna väljer material fritt i slöjdsalarna.

  • Inledning med en mikro­föreläsning om dalahästen.
  • Eleverna diskuterar för- och nackdelar med sina idéer.
  • Dalahästar och accessoarer tillverkas i textil- och trä/metallsalen.
  • Eleverna berättar om sina hästar och utvärderar projektet.

ur Lärarförbundets Magasin