Läs senare

Så jobbar de med IT på fritids

ReportagePå Rockans fritids i Akalla får eleverna både arbeta praktiskt med programmering och tillfälle att diskutera vett och etikett på nätet.

17 okt 2019
Galini Katsaberis stöttar när Debora Mussie försöker instruera Sefanit Kidane Desta att steg för steg gå fram till stolen och fylla ett glas med vatten från kannan.
Foto: Emil Nordin

Sträck fram vänster arm. Sänk den. Ta tag i glaset. Sträck fram höger arm. Ta tag i kannan. Häll.

En halv liter vatten plaskar mot golvet på Rockans fritids. Att programmera en robot kräver precision.

På Rockans fritids på Oxhagsskolan i Akalla norr om Stockholm går elever i årskurs 3. En gång i veckan samlas en liten grupp på fem-sex stycken för att arbeta med IT och programmering tillsammans med pedagog Galini Katsaberis. I dag visar de upp ett smakprov av allt de hunnit med under året. Programmera en robot till exempel.

Samhället bygger mycket på programmering och IT och det är viktigt att vi
ger barnen en trygg bas.

– Jag råkade prata med en kollega om instruerande texter och då kom jag på den här övningen, där barnen ska instruera varandra att hälla vatten från en kanna till ett glas, berättar Galini Katsaberis och fyller på nytt vatten.

Eleverna jobbar två och två. Den ena agerar en robot som helt saknar förkunskaper. Den andra eleven ska med hjälp av så detaljerade instruktioner som möjligt försöka programmera sin kompis, ”roboten”, att utföra handlingen.

– Tänk på vilka instruktioner ni ger, ni måste vara mycket detaljerade, påminner Galini Katsaberis.

Gounir Ayman, Abdulrahman Maaz, Sefanit Kidane Desta och Debora Mussie programmerar sina små robotar att gå i en bana runt plastmuggarna.
Foto: Emil Nordin

Övningen visar inte enbart hur programmering kan gå till och hur viktigt det är att ge korrekta instruktioner, i rätt ordning, för att nå det resultat man vill – exempelvis att få roboten att hälla vattnet i glaset i stället för på golvet. Den är också språkutvecklande. En detaljerad beskrivning kräver många olika ord.

– Det är så klart att vi till stora delar utgår från vad barnen vill göra och det de tycker är roligt, men jag försöker ofta att kombinera det vi gör här på fritids med språk. Att vi arbetar språkutvecklande är väldigt viktigt för våra barn, vi har inte en enda familj med svensk bakgrund, berättar Galini Katsaberis.

På Rockans fritids arbetar man även med matte och det är just det som krävs i nästa övning. Galini Katsaberis har gjort banor på golvet med hjälp av olika långa tejpremsor. Eleverna ställer sig bakom en bana och får var sin liten batteridriven robot, en så kallad Blue Bot. Uppgiften är att programmera roboten exakt så många steg, en sekvens, så att den klarar att gå längden på tejpremsan. Varken mer eller mindre. Först måste alla göra en ungefärlig uppskattning av sin bana.

För Kian Asgari Amiri, som har den längsta tejpremsan, är det svårt. Den lilla roboten kommer antingen alldeles för långt eller alldeles för kort på sin bana.

– Oj, vad svårt det var, jag som trodde det skulle vara lätt, utbrister han när han äntligen lyckas.

När alla har kommit fram till hur många steg som krävs utmanar Galini Katsaberis dem med huvudräkning. Hon ger dem lappar med hur många steg robotarna har gått och ber dem addera, subtrahera eller multiplicera de olika sträckorna.

Galini Katsaberis har själv ett stort intresse för IT och programmering.
Foto: Emil Nordin

– Subtrahera bana B med bana D. Multiplicera bana A med bana C. Alla tänker själva nu, det är huvudräkning, okej, säger hon.

Materialet som Galini Katsaberis och hennes kollegor på Rockan använder när de arbetar med IT och programmering heter IT-klubben. Materialet passar grundskolans yngre åldrar och fritids och består av en låda med tillbehör, förslag på olika övningar och en lärarhandledning. I handledningen finns färdiga upplägg för till exempel enkel programmering, animering, tipspromenad med QR-koder och appar för digitalt berättande.

– Innan vi började arbeta med det här materialet fick alla vi som jobbar på fritids en utbildningsdag, så det har även fungerat som en fortbildning för oss i personalgruppen, säger Galini Katsaberi.

Galini Katsaberi har alltid varit intresserad av IT-frågor och antagligen hade hon plockat in det i sin undervisning ändå men hon tycker att materialet från IT-klubben är en bra grund att bygga vidare på.

– Det är skönt att ha allt samlat och att det innehåller bra material som passar till övningarna. Sedan utvecklar jag det utifrån barnens intressen och ger dem mer utmaningar, säger hon och fortsätter:

– Samhället bygger mycket på programmering och IT och det är viktigt att vi ger barnen en trygg bas. Jag tycker de snappar fort, alla har det i sin vardag så det blir lätt för dem att förstå.

Alla övningar har en koppling till läroplanen för grundskolans år F-3 samt för fritidshemmet. Men för Galini Katsaberi handlar inte allt arbete kring IT om praktiska övningar. Lika viktigt är det att diskutera vad internet är och vad det innebär när man agerar där.

– Trots att våra barn bara går i trean så är det många som redan använder Snapchat, Instagram och videoappen Tiktok till exempel, så det är jätteviktigt att vi pratar om vad som kan ske på nätet. Självklart är det bra att kunna kommunicera med människor men det finns faror på nätet också och dem måste vi presentera för barnen, säger hon.

Galini Katsaberi går bort till en vägg där det hänger ett 30-tal fantasibilder. Det är omöjligt att urskilja vilka de föreställer men eleverna pekar ut både sig själva och sina kompisar. Bilderna av eleverna på Rockan är omgjorda till oigenkännlighet i appen Morfo.

– Jag började med att göra om en bild av mig själv för att visa hur enkelt det är att ändra och manipulera en bild. Sedan fick de göra om en bild på sig själva, berättar Galini Katsaberi.

Foto: Emil Nordin

På golvet fortsätter den batteridrivna roboten att visa upp sina konster, den kan gå såväl bakåt och framåt som åt höger och vänster. Nu lägger Galini Katsaberis ut rutor på golvet, delar upp eleverna två och två och ger dem en uppsättning plastmuggar som de får placera på valfria rutor. Uppgiften är att göra en bana runt muggarna, på de tomma rutorna, som roboten ska gå. Det svåra är att se varje enskilt steg framför sig så att programmeringen av hela sekvensen blir rätt.

– Prova er fram, det gör inget om det blir fel, peppar Galini Katsaberis.

Samarbetet går fint. Men helt säker på att sekvensen är rätt programmerad kan man inte vara förrän det blir skarpt läge. Abdulrahman Maaz hoppar på stället när Sefanit Kidane Desta trycker på Go och roboten börjar sin bana.

– Sväng, snälla sväng nu. Yes! Den klarade det!

Kom igång med programmering

  • Programmering handlar om att skapa instruktioner, algoritmer, som en dator kan förstå. Algoritmerna kan exempelvis användas för att sortera.
  • Låt eleverna till exempel samarbeta genom att sortera in sig i rad utifrån första bokstaven i sina förnamn.
  • Läs mer på Kodboken.se som drivs av den ideella föreningen Kodcentrum. Här finns flera kostnadsfria övningar.
  • Läromedlen IT-klubben och matteklubben riktar sig till lärare i fritidshem och innehåller både övningar och material, samt lärarhandledning.
  • Materialet har utvecklats i samarbete med lärarna Camilla Askebäck Diaz och Patricia Diaz. Läs mer på: www.kunskapsklubbar.se

ur Lärarförbundets Magasin

HTML Snippets Powered By : XYZScripts.com