Läs senare

Så pratar du om sexuella övergrepp

GuidenVill du tala med eleverna om sexuella övergrepp? Hur gör du då för att det inte ska bli krystat eller skamfyllt? Här är några tips.

22 maj 2019
Foto: Istockphoto

1 Skilj mellan bra och dåliga hemligheter

Ett tips är att lära både små och stora barn skillnaden mellan bra och dåliga hemligheter. Bra hemligheter är sådant man blir glad av, till exempel födelsedagspresenter. Bra hemligheter behöver man inte berätta för någon annan. Dåliga hemligheter är däremot saker som man blir ledsen eller orolig av och som gör att det kan kännas jobbigt i kroppen. Dåliga hemligheter får man berätta – även om någon sagt tvärtom. Att skilja mellan bra och dåliga hemligheter är ett sätt att stärka barn i att våga berätta om otäcka saker som de har varit med om.

2 Utgå från något aktuellt

Har medierna rapporterat om barn som lägger ut nakenbilder i sociala medier? Är det snart premiär på en tv-serie om sexuella övergrepp? Eller har det nyligen skett en våldtäkt nära skolan? Ta då tillfället i akt. Att utgå från aktuella händelser gör det mindre knepigt att ta upp ämnen som sexualitet och våld i undervisningen. Och det är en chans att avdramatisera och signalera att du är okej med att prata om kroppslig integritet, samtycke och sexuella övergrepp.

Hanna Weyler Müller är
leg psykolog på Rädda Barnens Centrum för stöd och behandling.

3 Var konkret och ärlig

Om du misstänker att en elev blivit utsatt – ta oron på allvar. Vänta inte. Ta stöd från kollegor och fundera tillsammans om samtalet känns svårt. Se till att du och eleven kan prata ostört med varandra. Säg till exempel att du tycker att hen sett ledsen ut och/eller hört att hen använder sexualiserade ord som väckt din undran. Var konkret och ärlig. Visa att du bryr dig och tar dig tid att lyssna utan att döma. Ställ öppna frågor. Har du dragit förhastade slutsatser? Be om ursäkt. Tänk på att det alltid är bättre att göra något än ingenting alls.

4 Övergrepp mellan elever

Ibland sker det övergrepp mellan elever. Det är lika viktigt att uppmärksamma den som gjort sig skyldig till övergrepp som den som har utsatts. Ett barn eller en ung människa som har ett utagerande sexuellt beteende behöver hjälp att lära om. Kanske har hen själv varit sexuellt utsatt. Det är nödvändigt att skolan har rutiner för den här typen av situationer.

5 Det är inte hopplöst

Var från början tydlig med att du är skyldig att anmäla sexuella övergrepp och andra allvarliga händelser till socialtjänsten. Visa att det samtidigt finns hjälp och stöd att få. Även om en elev farit illa är det inte hopplöst. Livet är inte kört för all framtid. Lyft fram och värna det som är positivt. En trygg och empatisk lärare kan göra stor skillnad. Inte minst genom att visa att det finns vuxna att lita på.

Källa:

Hanna Weyler Müller, leg psykolog på Rädda Barnens Centrum för stöd och behandling. Läs mer på www.raddabarnen.se

ur Lärarförbundets Magasin

HTML Snippets Powered By : XYZScripts.com