Läs senare

Så vässar du minnet!

GuidenMinnesmästaren och författaren Mattias Ribbing ger fem enkla tips för att bättra på minnet och bli effektivare på kuppen.

av Sebastian G Danielsson
28 mar 2019
28 mar 2019
Ilustration: Istock

1 Tänk i bilder

Minnesmästarnas starkaste kort. Genom att associera information med bilder skapas kopplingar i hjärnan vilket gör att du minns bättre. Bilden blir en ledtråd som hjälper dig att hitta rätt, lite som en mapp i huvudets eget mappsystem. Intressant nog behöver den inte ha koppling till det du vill minnas. En blomkruka kan hjälpa dig att komma ihåg ett utvecklingssamtal om du ser krukan framför dig när du tänker på samtalet. Träna på visualisering genom att använda ett bildligt språk när du pratar. Det kommer även att få eleverna att lättare lägga dina genomgångar på minnet.

2 En sak i taget

Sysslar du med multi­tasking? Sluta med det. Vår hjärna blir stressad av att hoppa i tankarna och det är förödande för vår förmåga att hålla reda på saker. Skippa de långa att göra-listorna och bestäm dig i stället för vad som är viktigast för stunden. Skriv ned det på en post it-lapp, fäst den synligt på din arbetsstation och arbeta med uppgiften tills du är klar med den. Sedan går du vidare till nästa lapp. Skulle du bli avbruten vet du precis vad du ska fortsätta med när du kan sätta dig ned igen. Enpunktslistor må låta enkelt, men gör stor skillnad.

Mattias Ribbing är trefaldig svensk mästare i minnessport. Han är författare till flera böcker om minnesträning.
Foto: Gabriel Liljevall

3 Vänta med mejlen

Gör en viktig uppgift innan du öppnar mejlen. Återigen en enkel åtgärd som leder till att vi blir mindre stressade och som förbättrar minnets kvalitet. Att klicka på mejlkorgen är som att öppna dammluckorna in i hjärnan eftersom vi översköljs av massvis av ärenden på en och samma gång.

4 Lämna mobilen

Mobiltelefonen distraherar mer än vad vi tror. Men det räcker inte med att lägga undan den i väskan eller att stoppa ned den i hurtsen.

En studie häromåret visade att försökspersoner som lade ned mobilen i väskan eller i byrålådan presterade sämre än de som lade den i ett annat rum – trots att de alla hade stängt av telefonen. Det visar att vår hjärna hela tiden funderar på andra möjligheter. Sådana mikrobeslut stör oss och påverkar arbetsminnet. Vilje­styrka i all ära, våra tankar är snabbare än så.

5 Alla dessa namn då?

Nytt läsår och en drös med nya namn att lägga på minnet … Då är visualisering oslagbart. Ljuda namnen och välj den bild som dyker upp i huvudet. Om du träffar en Johan kanske du tänker på ett juicepaket. Heter eleven Aisha kan du tänka ”aj … plåster!” När ni träffas kommer du att minnas namnen med hjälp av dessa bilder. Till slut har du träffat eleverna så många gånger att bilderna inte behövs.

Strategin fungerar utmärkt för att plugga på klasslistan före termins­start. Det gäller bara att koppla ihop bilden med rätt person när du träffar gruppen.

ur Lärarförbundets Magasin