Läs senare

Sju frågor till …

… Bertil Hultén, docent i marknadsföring vid Linnéuniversitetet i Kalmar och mannen som myntade begreppet sinnesmarknadsföring.

24 Aug 2012

1 Vad är sinnesmarknadsföring?
– Det handlar om hur företag bättre kan nå fram till konsumenterna genom att knyta marknadsföringen till våra fem sinnen: syn, hörsel, doft, smak och känsel, och på så vis göra den mer individuell och upplevelsebaserad.

2 Hur effektivt är sinnesmarknadsföring?

– Hjärnforskning visar att multisensorisk marknadsföring, det vill säga att man får flera intryck samtidigt runt en produkt eller ett varumärke, förstärker den upplevelse vi har som kund. Dessutom har de flesta konsumentstudier visat att vi vill identifiera oss med olika varumärken utifrån vår egen livssituation. Något som förklarar en del av Ikeas framgång som tidigt byggde upp rum i varuhusen där man som kund kunde känna sig som hemma.

3 Kan du ge exempel på fler företag som använder sig av sinnesmarknadsföring?

– Ja, till exempel Starbucks. Det är ett varumärke som har använt sig av sinnesmarknadsföring sedan 1980-talet och som har lyckats bygga upp en miljö – en helhetsupplevelse – kring sin produkt som är unik. I den ingår allt från sköna fåtöljer och trevliga texturer till bra belysning.

4 I den nya gallerian Mood i Stockholm lär det dofta citron vid ingångarna, är det också ett exempel på sinnesmarknadsföring?

– Ja, det stämmer. Studier som har gjorts har visat att just dofter påverkar oss väldigt positivt. Att det skulle finnas någon speciell doft som får oss att köpa mer har ännu inte gått att bevisa även om jag skulle vilja påstå att vaniljdoft får kunderna att stanna kvar längre i butiken. De experiment som jag gör visar i den riktningen. Men om det sedan leder till att kunderna köper mer, det kan vi i dag inte säga för det har vi ännu inga bevis för.

5 Hur vanlig är sinnesmarknadsföring?

– Sedan jag skrev min bok om sinnesmarknadsföring för några år sedan har utvecklingen gått snabbt och den får allt mer genomslag. Om fem–tio år kommer den att vara mycket vanligare än i dag. Sinnesmarknadsföring är framtidens marknadsföringsmodell.

6 Finns det risk att sinnesmarknadsföring lurar unga konsumenter att förköpa sig?

– Dagens unga konsumenter är inte lätta att lura. De har växt upp med nätet och en transparens som gör att de har en helt annan förmåga än äldre generationer att skilja ut vad de vill konsumera. Möjligen skulle problemet kunna vara att sinnesmarknadsföring kan stimulera oss att uppmärksamma saker som vi annars inte hade lagt märke till och få oss att vilja köpa dem eftersom vi vill ha det vi upplever som nytt och fräscht. Så på så sätt skulle sinnesmarknadsföring kunna trigga till ökad konsumtion. Men det skulle man också kunna vända till något positivt.

7 Hur då?

– Jo, genom att företag kan använda sinnesmarknadsföring för att få kunderna att handla mer ekologisk hållbart. Den amerikanska livsmedelskedjan Whole Foods är ett exempel på det. Sedan några år har de bara naturmaterial i allt som konsumenterna rör i butikerna. Där finns till exempel inga plastkassar utan allt i butiken, inte bara det de säljer, ska vara ekologiskt och hållbart.

Mer om sinnesmarknadsföring: 

Boken Sinnesmarknadsföring gavs ut 2008 av Liber förlag.

Författare är Bertil Hultén, Niklas Broweus och Marcus Van Dijk.

En mer vetenskapligt inriktad fortsättning kommer senare i år.

I den visas hur sinnena skiljer sig åt ur marknadsföringssynpunkt och vilken sorts sinnesmarknadsföring som passar olika varumärken bäst.

ur Lärarförbundets Magasin