Ingår i temat
Gränslöst
Läs senare

Skolan förvandlas till hav

GränslöstLite i taget fylls skolan med sjögräs och havsdjur. Parallellt dissekerar eleverna fisk och skriver om skräpiga vatten. På Påska­gängets skola jobbar alla elever med havet.

av Lisa Blohm
27 mar 2019
27 mar 2019
Eleverna lär sig olika tekniker under passen för skapande, som lärarna i fritidshem håller i.
Foto: Malin Palm

Den blivande F-6-skolan i skånska Dalby är inte ens året gammal och ännu ryms bara förskoleklass och ettor där. Men skolans uttalade mål att arbeta ämnesövergripande är redan i gång. Hela läsåret står havet på schemat, tre 80-minuterspass i veckan.  Ett är vikt åt SO och svenska, ett åt matematik och NO och det tredje åt skapande verksamhet. Det sistnämnda har lärarna på fritidshemmet hand om.

Det började med val av tema och gemensam planering utifrån läroplanen strax före skolstarten, berättar Malin Palm, lärare i fritidshem och bild.

– Vi diskuterade vilka våra grundmål var – vad vill vi att barnen ska lära sig? Vi kom fram till saker som ”vad finns i havet?”, ”varför behöver vi havet?” och så vidare.

På skapandetiden ska hela skolan förvandlas till ett hav. Urklippta fisk­silhuetter, knutna tentakler och stenar i papier-maché samsas om utrymmet.

Malin Palm. Foto: privat

– Inom bildämnet ska barnen lära sig olika tekniker och befästa den kunskapen. Detta läsår ska vi introducera olika tekniker och sen använda dem på så många olika sätt att man verkligen kan se att de har fastnat, säger Malin Palm.

Erfarenheterna från skapandet kommer också till nytta på de andra passen och därmed förstärks kunskapen, är tanken.

– På matte/NO-passet har de fått dissekera riktig fisk. Nu ska de skapa fiskar och organ och då ska de använda sig av papier-maché. Vi försöker att hitta såna här gemensamma punkter hela tiden, säger Malin Palm.

På passet i svenska och SO har eleverna bland annat letat fakta och utifrån förmåga skrivit om eller ritat djur. Nedskräpning i havet blir ett annat område att kika närmare på inom både NO och SO.

De tre inblandade lärarna i fritidshemmet har en timme i veckan för att planera tema­arbetet ihop och diskussionerna över ämnesgränserna fortsätter. Hittills har de haft två gemensamma uppföljningsmöten, om hur det går, var i temat de befinner sig – och hur de jobbar vidare. En utvärdering väntar när temat är över.

– Bäst hittills har varit att se barnens stolthet över sina alster och deras glädje när de lär sig en ny teknik som de sen kan använda någon annanstans.

ur Lärarförbundets Magasin