Läs senare

Som vilka elever som helst

29 maj 2016

Foto: Ulla-Carin EkblomDet är helg och jag får mejl från en elev i språkklassen. Jag har varit frånvarande från skolan under ett par dagar och nu vill eleven, som precis har börjat kommunicera via mejl, skriva lite om terrorism och hoppas att jag förstår och inleder: ”Jag hoppas att terroristerna kommer en dag försvinner därför att dem vill bara i värld blir rädd och ledsen men vi måst bekämpå.”

Det började vid mitt frukostbord under påsklovet. Twitter som sällskap. Hamnar i direktsändning från Bryssel. Nyss en explosion på flygplatsen. Reportrarna försöker förstå vad som sker. Tunnelbanenätet stängs ned. Explosion där också. En ambulans syns, men varken jag eller reportrarna vet ännu att många blivit dödade och skadade. Jag äter, tittar och min hjärna går på högvarv.

Film inifrån flygplatsen. Nej fel! Filmen är från ett annat tillfälle. Reportrarna får uppgifter från olika håll: sociala medier, andra massmedier, ögonvittnen. De resonerar om vad de kan gå ut med, vad som räknas som bekräftat. Jag tänker att jag reagerar lite konstigt – något hemskt verkar ske framför mina ögon, men jag funderar över hur jag kan använda detta i undervisningen med mina nyanlända elever som nu gått en och en halv termin i Navets språkklass.

Lovet är slut och vi är tillbaka i klassrummet. ”Hur fick du först veta vad som hänt?” Vi talar om hur vi får reda på nyheter och vad som är en bra nyhet. Vi ser på tv, lyssnar på radio och läser tidningstext. Ämne och språk lärs parallellt. Somaliska och svenska blandas i klassrummet och när vår studiehandledare inte kan närvara hjälps vi åt att översätta, så att alla kan hänga med.

Vi talar om terrorism. Jag läser kommentarer i medierna som gäller att muslimer måste fördöma attentaten. Jag läser att islam utpekas som en särskilt våldsam religion. Kan man ta upp detta med eleverna utan att kränka dem?

Vi har en enorm tillgång i klassen: vår somaliska studiehandledare. Med honom resonerar jag. Så vi lyfter och diskuterar frågor från tidningstexter och frågan om islam som en våldsam religion. Eleverna är överens – nej, den rätta islam är inte våldsam och ja, de håller med mannen vi ser på tv som säger att det är viktigt att inte vara rädd: ”Om du inte är rädd låter du inte terroristerna få makt”, förklarar en elev.

Eleverna är engagerade och precis som vilken elev som helst i svensk skola vill de tänka och kommunicera kring viktiga och aktuella händelser, muntligt eller kanske via mejl. När modersmålet får ta en självklar plats som resurs i undervisningen blir detta möjligt.

Namn Suzanne Gynnhammar.
Titel Lärare 4–9 i SO, svenska som andraspråk och studie- och yrkesvägledare.
Arbetsplats Navets skola, Örebro.
Yrkeserfarenhet Lärare sedan 1995.
Gör på fritiden Städar, kläcker idéer och pratar.
Viktig bok och film Saltkråkan.
Gillar Ligga i sanden, gräva med händerna och läsa en bok.
Ogillar Råttor, kokt potatis och korkade beslut.
Viktigaste frågan Varför?
Längtar efter Att nyanlända ska ges samma chanser.
Bloggar på navetssprakklass.wordpress.com

ur Lärarförbundets Magasin