Läs senare

Sportigt foto ökade fokus

LektionslyftetEn vinnarbild. En fokusbild. En förlustbild. Mer aktion och rörelse i bilderna blev resultatet av ett samarbete mellan­ bild och idrott och hälsa på Clavisskolan i Vallentuna.

av Johanna Ulrika Orre
12 dec 2018
12 dec 2018
Glädje, fokusering, besvikelse … Olika sinnesstämningar vid basketkorgen förevigades av Lucas Hallberg.

En gemensam lunch tillsammans med en elev som gillar bild, men inte idrott och hälsa, blev startskottet för ett ämnesövergripande samarbete.

– När Gerjan började prata med eleven om varför han inte kommer på idrott- och hälsalektionerna blev jag förvånad, för han är så alert och aktiv på bildlektionerna. Så vi började spåna kring vad vi kunde göra för att idrott och hälsa skulle bli roligare för honom, berättar bildläraren Åsa Alneng.

Idén som växte fram gick ut på att eleverna skulle fotografera varandra med mobiltelefoner under några lektioner i idrott och hälsa. Bilderna skulle förmedla ett budskap. En av bilderna skulle vara en vinnarbild som visade kämpaglöd och glädje. En annan skulle visa fokusering och koncentration. En tredje bild skulle förmedla förlust och besvikelse.

Upplägget var inte svårt att motivera ur bildämnets synvinkel.

– Eleverna ska enligt kursplanen arbeta med digitala verktyg, de ska kunna kommunicera via bilder som har ett tydligt budskap och de ska arbeta med olika typer av bilder, i det här fallet samtida reportagebilder av den typ som man ser i tidningar, säger Åsa Alneng.

Åsa Alneng.

Även i idrott och hälsa fanns en tydlig koppling till styrdokumenten. För att kunna genomföra uppgiften var eleverna tvungna att kunna utföra komplexa rörelser och anpassa dem till aktiviteten.

– Om fotografen ville förmedla kämpaglöd och glädje genom att visa någon som lyckas smasha i bad­minton eller göra ett mål i innebandy var kompisen tvungen att klara av att utföra det momentet, exemplifierar Gerjan Ramaker, lärare i idrott och hälsa.

Resultatet blev väldigt lyckat. Inte bara för att eleven som var ursprunget till idén gärna deltog, utan också för att vinsterna visade sig vara fler. I idrott och hälsa framför allt en ny motivation att träna motorik och komplexa rörelser. Men även ökad koncentrationsförmåga.

– Många av våra elever har koncentrationssvårigheter och kan vanligtvis inte arbeta så länge med samma sak. Men när de höll på och tränade för fotograferingen blev de så engagerade att de kunde hålla på mycket längre än vanligt, berättar Gerjan Ramaker.

För bildämnet innebar samarbetet en möjlighet till miljöombyte och en chans att få upp ögonen för bilden på ett nytt sätt.

Gerjan Ramaker. lärare i idrott och hälsa, såg att eleverna koncentrerade sig mer än vanligt.

– Det blev ett annorlunda sammanhang. I idrottssalen har eleverna på sig andra kläder och är friare kroppsligen. Hade jag bett dem utföra uppgiften under en vanlig bildlektion hade det förmodligen inte blivit så mycket aktion och rörelse i bilderna som det blev nu, säger Åsa Alneng och fortsätter:

– Idrottssalen är ju också en mycket spännande visuell miljö. Stor, med många linjer och möjlighet till olika perspektiv och avstånd. Att skapa är en fysisk aktivitet som kräver utrymme. Då kan det ofta kännas begränsande med en liten bildsal så det var kul att kunna ta ut svängarna ordentligt.

Från början var fotograferingen tänkt att bara ske under en lektion men det visade sig vara för kort om tid. Dels för att eleverna behövde mer tid för att träna på de komplexa rörelserna, dels för att många behövde komplettera de första bilderna efter feedback från lärarna.

– Nästa gång tänker jag förbereda eleverna bättre genom att prata mer om olika vinklar, avstånd och perspektiv innan de börjar. Nu blev det lite för många bilder tagna på för långt håll och rakt framifrån, säger Åsa Alneng.

Så går de vidare

  • Först ut att testa upplägget var en klass i årskurs 7 och
    en i årskurs 8.
  • Resultatet var så lyckat att samarbetet nu ska upp­repas i en sexa och
    i en nia.
  • Åsa Alneng och Gerjan Ramaker undervisar i särskilda undervisningsgrupper, men tror att upplägget fungerar lika bra i vanliga klasser.
  • Projektet fortsätter nu med att eleverna ska få frilägga fotografierna och göra siluetter och mönster av dem.

ur Lärarförbundets Magasin