Läs senare

Status quo

26 aug 2016

Foto: Annelie HildonenSedan lärarlegitimationerna infördes – man kan absolut ha åsikter huruvida det var väl investerade pengar eller inte men nu har vi leggen här – har det drivits livliga kampanjer på sociala medier för att ge fritidspedagogerna legitimationsstatus. Vackert så. Fortfarande diskuteras vad en fritidspedagogexamen ska rendera för typ av papper. Vad ska en fritidspedagog ha rätt att undervisa i? Precis som i flera andra legitimationsdiskussioner tycks det än idag vara oklart.

För fritidspedagogernas del handlar det av naturliga skäl om yrkets status. Hur ska den bibehållas? Tillåt mig omformulera frågan. Mitt spörsmål blir: Hur ska den byggas och etableras. Det tycks mig nämligen som att de flesta försök att bygga en solid status att stå på har misslyckats. Vad kan det bero på?

Som jag ser det så är anledningarna många. Fritidspedagoger har ofta använts i skolan som elevassistenter, lärarvikarier, vaktmästare, springpojkar, ja jag har faktiskt för många år sedan till och med varit med om att vi agerade städare. För att rädda heltidstjänsterna har många fritidspedagoger känt sig mer eller mindre tvingade att sälja ut sina jobb.

Nu, med facit i hand, har verksamheten och heltidsjobben räddats men vad hände med byggandet av status? Inte mycket om man ska vara krass. Vad som ändå känns viktigare än legitimations- och undervisningsrättighetsfrågan är det faktum att vi i dag kallar nästan vem som helst som arbetar på fritids för fritidspedagog oavsett vad de har för typ av utbildning. Tänk själva ifall alla som arbetade på Volvo kallades ingenjörer, alla på ett sjukhus för läkare eller alla som hade ett jobb på en tidning kallades journalister. Här måste det ställas krav på rektorer och andra chefer. Så länge man fortsätter att strunta i sådant som torde vara självklart kommer ingen status att höjas. Nej, det är dags att stå upp för yrket, att komma bort från tanken att det här är ett jobb som vem som helst kan utföra. Jag avslutar med att citera en gammal kollega: Hur svårt kan det vara?

ur Lärarförbundets Magasin

HTML Snippets Powered By : XYZScripts.com