Läs senare

Tillsammans förstår man bättre

KrönikaKommer eleverna över huvud taget att förstå något av pjäsen? Suzanne Gynnhammar oroar sig, men blir glatt förvånad.

av Suzanne Gynnhammar
21 maj 2019
21 maj 2019
Suzanne Gynnhammar är SYV och lärare i SO-ämnen och svenska som andraspråk, Navets skola, Örebro.
Foto: Filip Erlind

Hur ska vi komma ur denna situation? De har ju inte alls förstått hur det förhåller sig. Men så säger en av eleverna att ”kompisen” på scenen var som ett spöke och en annan elev instämmer: ”Jaa, det var ju bara i hennes hjärna.” Jag pustar ut och blir samtidigt helt lycklig. Inte bara för att eleverna faktiskt har förstått, utan även för att de genom sina uttalanden ger mig en chans att skapa ett särskilt lärtillfälle. Att fånga lärandet i flykten.

Hjärna, spöke, hjärnspöke. Sammansatta ord i svenskan. Huvudbetydelsen i slutet. Ett spöke i hjärnan.

Jag undervisar i svenska som andraspråk. Mina elever är nyanlända, men har varit några år i Sverige, så vi kan föra ett vardagligt samtal med varandra. Nu skulle vi på teater, på länsteatern. På scenen skulle de två skådespelarna gestalta flera roller. Hur mycket skulle eleverna förstå? Skulle de förstå det talade språket, skulle de hänga med i pjäsen eller skulle allt bara vara konstigt och obegripligt för dem?

Vi förarbetar lite. Har de varit på teater tidigare? Nej svarar de flesta, ja säger någon. De har ändå en bild av vad teater är. Jag berättar kort om pjäsen. Tänker att det borde hjälpa dem om pjäsen är svårförståelig.

Under tiden som vi är på teatern studerar jag mina elever. Försöker se om de verkar hänga med. De tittar mot scenen, men vad de tänker eller förstår vet jag förstås inte.

Dagen efter. Vi pratar länge om pjäsen. Jag blir uppriktigt förvånad. Alla är engagerade, delar med sig av sina tankar och funderingar. Jag ser att pjäsen har gett dem något och jag ser att även de vanligtvis tystlåtna kan och vill delta i samtalet. Pjäsen gav dem något och samtalet fördjupade upplevelsen.

På frågan om vad de tror att författaren vill säga med pjäsen svarar två elever glatt: ”Det vet vi, vi frågade skådespelarna”. Gruppen är överens: ”Jättebra pjäs!”

Tre saker jag är stolt över

  • Mina kladdkakor
  • Att jag är envis.
  • Att jag kämpat för nyanländas rätt till god undervisning.

ur Lärarförbundets Magasin

HTML Snippets Powered By : XYZScripts.com