Läs senare

Toarullarna svängde loss

LektionslyftetIKT kombineras med formativ bedömning och gränslös fantasi. Eleverna på Bredared­skolans fritidshem i Borås har tillverkat egna musikvideos, med hjälp av toalettrullar.

28 mar 2019
Variationen av artister blev stor.
Foto: Emelie Asplund

Musikduon Samir & Viktors låt Shuffla spelas på hög volym. På en smartboard syns en musikvideo inspelad av två elever på Bredaredskolans fritidshem. Scenen är byggd av kartong och Samir & Viktor – tillverkade av toalettrullar i starka färger – hoppar runt i takt till musiken. Så såg ett av slutresultaten ut i det två månader långa projektet Minimello, berättar David Payani, lärare i fritidshem.

– Vårt fritidshem är åldersintegrerat från förskoleklass upp till årskurs sex och den ursprungliga tanken var att projektet Minimello skulle genomföras med skolans sex- och sjuåringar. Men när de äldre eleverna upptäckte vad de yngre höll på med gav även de sig in i det hela, med hull och hår.

Inledningsvis var uppdraget att komma fram till vilken karaktär de ville skapa, göra en skiss och, slutligen, tillverka dockor av dekorerade toalettpappersrullar. Inspirationen kom från SVT:s tidigare barnprogram Minimello som var ett program där barn fick skicka in sina egentillverkade dockor till en tävling. Men barnen på Bredaredskolans fritidshem blev så engagerade att de bad om att få utveckla projektet genom att spela in egna musikvideos, precis som på tv.

Eleverna ville hela tiden utveckla sina idéer, berättar David Payani, lärare i fritidshem.
Foto: Emelie Asplund

– Visst, sa vi lärare. Det är klart ni får, men då måste ni även skapa en scenografi för era artister. Och på så sätt förlängdes projektet, på barnens eget initiativ, säger David Payani.

Sedan tillägger han att några elever valde att göra dockor som efterliknade redan befintliga artister. Andra kom på helt egna figurer.

Ljudnivån var hög och variationen stor. Borden fylldes med ett hav av material att välja mellan, berättar David Payani.

– Det blev totalt kaos, men ett positivt sådant. Barnen arbetade två och två och fantasin flödade. Det var fantastiskt att se den kreativitet och det processande som det här ledde till. Vi lärare såg det hela som ett perfekt tillfälle att arbeta med IKT, men också med formativ bedömning, säger han och förklarar vad han menar:

– Eleverna själva var drivna och ville hela tiden vidareutveckla sina idéer. De kompromissade under hela vägen, vilket kan vara en utmaning för barn i yngre åldrar. Men det fungerade väldigt bra trots att de fick ovanligt fria tyglar. De gav varandra feedback, tips och resonerade om hur de kunde förbättra sina karaktärer, både inom och mellan grupperna, säger han.

De som föredrog annan musik än den som spelas i melodifestivaler fick välja andra musikgenrer. En grupp valde Kiss, en annan artisten Pink. Det fanns också barn som gjorde sin egen musik, i ett musikredigeringsprogram.

– Det här var verkligen en lyckträff och ledde även till samarbete mellan åldrarna. De flesta av de yngre barnen behövde hjälp med att klippa ihop sina videos och när vi märkte att vi pedagoger inte räckte till började de äldre barnen att hjälpa de yngre.

När det blev dags för inspelning kom några av barnen på att de kunde sätta fast sina dockor på blomster­pinnar för att skapa rörliga och dansande figurer.

– Något som gjorde det här projektet lite extra lyckat var elevernas förvåning över att deras videos faktiskt såg ut som på tv, vilket gjorde dem väldigt stolta, säger David Payani.

Så kan det gå till:

  • Först: vilken karaktär vill de skapa? En känd artist eller en helt egen figur med hjälp av fantasin?
  • Skissa på papper. Sedan påbörjas tillverkningen av figurer och scenografi. Viktigt att ha ett stort utbud av material.
  • Dags att skapa en musikvideo. Använd en surfplatta sam­tidigt som musiken spelas upp i bakgrunden.
  • Äldre elever kan göra musikvideos med hjälp av videoredigeringsprogram, exempelvis Pinnacle studio eller Imovie.

ur Lärarförbundets Magasin

HTML Snippets Powered By : XYZScripts.com