Läs senare

Undervisningen blir bättre av frågorna

KrönikaElevernas frågor ger ledtrådar till vad de förstår. Att undervisa handlar om att lyssna in eleverna och starta där de vill ha svar, skriver Petter Bergenstråhle.

av Petter Bergenstråhle
29 Okt 2018
29 Okt 2018
Petter Bergenstråhle är förstelärare 7–9 i geografi, historia, religionskunskap och samhällskunskap på Örnässkolan, Luleå.
Foto: Tomas Bergman

De tomma blickarna var många i klassrummet. Eleverna i nian var tysta och undrande. De förstod ingenting och de hade inga frågor. Jag hade förklarat kalla krigets orsaker på en alldeles för hög nivå.

Jag är SO-lärare. Lärare i fyra skolämnen. Fyra olika ämnen som har det gemensamt att där finns historier att berätta. Historier om hur det är, historier om hur det var och historier för att vi ska förstå människans plats i historien.

Historieberättande är en konst, att lära ut är på många sätt också att berätta en historia. Men när du lär ut måste du veta vilka frågor lyssnarna behöver få svar på. Då kan du inte bestämma tempot, då är det publiken som avgör var vi börjar.

Lektionen efter de tomma blickarna bad jag eleverna ta fram läro­boken. För jag har märkt att instuderingsfrågor i ett bra läromedel skapar mer undran än något annat. Kunskap om något nytt skapar motivation att veta mer.

Elevernas frågor säger mer än svaren.

När arbetet var i gång kunde jag röra mig i klassrummet och svara på frågor, hjälpa eleverna på deras nivå och få en bild av vad det var som var svårt.

Det blev en bra lektion. Deras frågor hjälpte mig att förstå och vi kunde börja prata om det svåra. Först en och en, sedan tillsammans allihop.

Frågorna som några elever ställde hade andra inte tänkt på, och tillsammans hittade vi vägen fram till en förståelse för det som bara dagen innan hade varit omöjligt.

Elevernas frågor säger mer än svaren. Det är i frågorna nivån finns, därför är dialogen så viktig. Diskussionen, samtalet och det vanliga pratet är min vägledning för att kunna veta vilka frågor eleverna vill ha svar på. Det är min vägledning för att veta var publiken vill att berättelsen ska börja, och vilken väg vi kan ta till målet för att eleverna ska förstå.

ur Lärarförbundets Magasin