Läs senare

Ute för att lära in

KrönikaNågot som engagerar eleverna extra mycket är när vi utgår från någon känd händelse eller person som har anknytning till aktuellt tema, skriver Tobias Israelsson.

18 Dec 2018
Tobias Israelsson är lärare i NO, matematik samt idrott och hälsa, Prolympia i Jönköping.
Foto: Anna Hållams

Jag brinner för ett ämnes­integrerat arbetssätt där verkligheten utanför klassrumsmiljön får ta plats. Kunskap finns att hämta på många olika ställen och sätt, inte bara där skolan råkar befinna sig.

Ett av min skolas läsårslånga teman inom NO heter Vatten – Vättern & människan. Under året lär vi oss om livet i Vättern, vattnets kretslopp och hur Vättern har påverkat Jönköpings framväxt.

Tillsammans har vi i klassen besökt Vattenledningsparken, byggt bobbanor i Liljeholmsparken och vandrat längs Dunkehallaån för att se hur den till slut rinner ut i Vättern.

Efter ett besök vid Vätterns strand tog vi med vatten tillbaka till klassrummet för att undersöka vattnet vidare. Hur ser det ut? Hur skiljer det sig från vattnet som kommer ut ur kranen hemma? Vad beror skillnaden på? Många spännande tankar att fånga upp och bygga vidare på.

Temat avslutades med en vernissage, toppad med salta pinnar och Pommac, där eleverna guidade föräldrarna och berättade om utställningen och vikten av vattnets betydelse. Jätten Vist fanns självklart med på ett hörn.

Något som engagerar eleverna extra mycket är när vi utgår från någon känd händelse eller person som har anknytning till aktuellt tema.

John Bauers naturskildringar och tragiska öde på Vättern, Amalia Erikssons tro på sin idé om att starta och satsa på polkagristillverkning samt Salomon August Andrées hisnande äventyr i sin vätgasballong har fått mina elever att med nyfikenhet ta till sig nya kunskaper inom kanske framför allt NO och teknik.

Studiebesök på John Bauermuseet, Grenna Museum och beskådan av polkagristillverkning på plats i ett kokeri förstärker intrycken och gör det enkelt för mig som lärare att fortsätta arbetet i klassrummet.

Vi går ut för att lära in. På köpet får man elever som känner arbetsglädje och kan sätta sin kunskap i ett sammanhang.

Bäst just nu

  • Premier League.
  • Höstlugn.
  • Kaffe med mjölk.

ur Lärarförbundets Magasin