Läs senare

Världen möter Jonslund

ReportageI Essunga kopplar mellanstadiet upp sig mot människor jorden runt. Och Emma Nääs, lärare i svenska, SO-ämnen och engelska, har placerat sig och eleverna på världskartan.

12 dec 2018
Kartan på väggen visar vilka länder eleverna har skajpat med hittills. Skajpandet används ämnesöver­gripande i många olika ämnen.
Foto: Kent Eng

Klockan är strax efter åtta. Det ljusnar så sakteliga över Västgötaslättens åkrar. I det lilla samhället Jonslund ligger en svag men omisskännlig gödseldoft i luften.

Hittills har orten, med sina drygt 300 invånare, sannolikt varit mest känd för Dahréntråd, en industri som är Europas största tillverkare av lindningstråd. Numera är det i stället Jonslunds skola, med sina 100 elever i årskurserna F-5, som låter tala om sig och kallas ”Skolan som möter världen via Skype”.

Stämningen är förväntansfull och lite nervös när fjärdeklassarna bänkar sig i hemklassrummet. Det är snart dags för deras allra första omgång av Mystery Skype, ett slags uppdaterad och digital variant av det gamla hederliga spelet 20 frågor.

Emma Nääs tre bästa tips

  • Våga! Lär tillsammans med dina elever. Ge inte upp när tekniken strular.
  • Använd FN:s klimatmål som inspiration i din undervisning. Koppla upp dig och samarbeta med klasser i andra länder. Gå med i det globala nätverket på Twitter,  #TeachSDGs , med lärare som arbetar för hållbar utveckling.
  • Andra bra nätverk: Skype in the Classroom på Microsoft Educator Community, Empatico  och  Facebookgruppen Skype in the Classroom enthusiasts.

– Ni ska snart få möta en kvinna och vi ska försöka lista ut var i världen hon bor. Slå upp kartböckerna och hjälps åt med att försöka komma underfund med rätt kontinent och land, uppmanar läraren Emma Nääs.

Dagen innan har klassen tillsammans skrivit ett 20-tal ja-och-nej-frågor som ska ringa in rätt land.

Emma riggar laptoppen, som också är kopplad till en projektor, och ställer två ”skajpstolar” framför skärmen.

– Nu öppnar jag Skype. Är ni redo?

– Jaaa, hörs unisont från klassen. Koncentrationen är på topp.

På filmduken längst fram i klassrummet uppenbarar sig en vänlig, vithyad och engelsktalande kvinna.

– Hi, jag heter Fiona Burdett. Jag är författare och konstnär. Var tror ni att jag bor? undrar hon.

– Vem vågar prata med Fiona? frågar Emma.

Flera händer räcks upp och eleverna går en och en fram till skärmen för att ställa sina frågor på engelska:

– Är det kallt i ditt land?

– Är det fattigt där du bor?

– Har ni samma tidzon som vi?

– Finns det mycket skog?

Mystery Skape är ett slags uppdaterad form av sällskapsleken 20 frågor.
Foto: Kent Eng

– Bor du i den norra hemisfären?

Emma hjälper till att hitta rätt ord, uttal, artighetsfraser och ger också en vink om vilka kontinenter som kan uteslutas.

På mindre än en halvtimme har eleverna lyckats klura ut att Fiona bor i Zambia i södra Afrika. Dessutom har två av klassens flickor, Nova Torin Wengefeldt och Hedvig Lannerskär, presenterat sig själva för Fiona och på engelska berättat om sina liv och framtidsdrömmar.

– Jag vill bli hårfrisörska, berättar Nova.

– Vad spännande. Hur kommer det sig att du vill arbeta med det? undrar Fiona.

– Jag tycker att det är kul att hålla på med hår. Det är kreativt.

Efteråt är både eleverna och Emma Nääs nöjda med premiär­omgången. Och Fiona Burdett är imponerad.

– Vilka smarta frågor ni ställer och vad modiga ni är, kommenterar hon innan skärmen släcks ned.

För sju år sedan beslöt sig Emma Nääs för att ta in världen i klassrummet genom att låta eleverna skajpa med människor över hela jordklotet. Det har också gjort att Jonslunds skola har uppmärksammats internationellt.

– Jag ser det som min uppgift att öppna klassrummet, vidga vyerna och låta eleverna möta människor i hela världen. Vi är en liten skola på landet med elever som ofta inte har möjlighet att gå på museum, teater, konserter eller göra annat som kan skapa internationella perspektiv. De flesta kommer också från familjer som bott här i trakten i generationer. Jag tycker att det är viktigt att lära barnen att inte vara rädda för det som kan uppfattas som annorlunda, förklarar Emma Nääs.

Längst bak på väggen i hemklassrummet, som fyrorna delar med femte­klassarna, hänger en världskarta som fungerar lite på samma sätt som en trisslott. 23 framskrapade länder visar hur många länder som femmorna hittills har skajpat med.

Två av eleverna pratar med läkaren Helke Florkowski på Nya Zeeland.
Foto: Kent Eng

Det märks att femteklassarna är något av veteraner i sammanhanget. Stämningen är avspänd och engelskan flyter ledigt i samtalet med läkaren Helke Florkowski, som bor i Nelson i Nya Zeeland.

I Emma Nääs globala klassrum har eleverna genom åren bland annat skajpat med parlamentet i Finland.

Ofta samtalar eleverna med andra barn. De har utbytt erfarenheter om sitt lands traditioner med en egyptisk klass samt diskuterat sopåtervinning och miljö med indiska skolbarn. Eleverna i Jonslund arbetar återkommande med teman utifrån FN:s globala klimatmål och har ingått i miljöprojektet, Climate action, där barn från över 60 länder samarbetat.

– Jag har bokat in ett virtuellt studiebesök i San Salvador framöver. Vi kommer att flyga över en vulkan och skajpa med en guide som står vid kraterns kant. Han ska berätta hur vulkanen påverkar allt som finns i närheten, berättar Emma Nääs för eleverna.

Till en början var skajpandet ett sätt för att göra lektionerna i engelska mer levande.

Men Emma Nääs insåg snabbt att det också gick att få in digitala verktyg i sin övriga undervisning.

Hon menar att arbetssättet förbättrar förmågor som kommunikation och samarbete. De digitala kunskaperna kommer på köpet.

– Eleverna tränar också mjuka och viktiga värden som empati, får en ökad förståelse för olikheter och blir mer inkluderande.

I dag är svårt att förstå att denna digitala pionjär tidigare inte kunde någonting om teknik.

– Jag var till och med rädd för datorn. Men jag ville inte låta det hindra mig. Jag testar och prövar mig fram med hjälp av eleverna. Det finns också nätverk som gör det lätt att skapa kontakter och komma i gång. Numera har jag kollegor både nationellt och globalt. Den här digitala resan har gett mig och mina elever nya perspektiv, säger hon.

Det är snart dags för lunch i Jons­lunds skola. Men först ska Emma Nääs och hennes elever skrapa fram ytterligare två länder på världskartan längst bak i klassrummet.

Vad har du lärt dig av skajpandet?

Freja Hindström, årskurs 4:

– I dag var det första gången vi gjorde Mystery Skype. Det var pirrigt men kul att se sig själv på skärmen. Det känns som ett mer verkligt sätt att möta människor i de länder som vi läser om. Det är roligare än att bara läsa i böcker.

Victor Sirviö, årskurs 4:

– Jag är lite blyg och tycker att det känns svårt att tala engelska. Fast det går över när jag försöker och trots allt vågar ställa en fråga. Det är spännande att träffa människor som lever i andra länder och höra vilka skillnader det är jämfört med att bo här i Jonslund.

Jakob Lindskog, årskurs 5:

– Jag har fått nya vänner i olika länder och har blivit bättre på att prata engelska. Men vi har också skajpat med människor i Sverige, till exempel en programmerare och en uppfinnare.

Lukas Svahn, årskurs 5:

– Det är mycket som är roligt. Till exempel att få lära sig om geografi, kontinenter och länder. Förra året pratade vi med människor i Egypten. Det var extra kul. När vi skajpade med dem var de klädda i speciella kläder från faraonernas tid och så fick vi se gamla pyramider.

ur Lärarförbundets Magasin

HTML Snippets Powered By : XYZScripts.com