Läs senare

Vi NO-lärare måste höras mer i debatten

19 jan 2015
Vi NO-lärare måste höras mer i debatten
Foto: Anna Simonsson

Jag har blivit en bristvara. Bristvara! Jag vet inte om det känns bra eller dåligt. Det kan vara bra ur den synpunkten att det blir få konkurrenter om jag söker nya jobb. Samtidigt är det mindre bra eftersom det är så få som vill bli NO-lärare.

NO-lärare, låt oss smaka på den yrkestiteln ett tag. För mig skapar det roliga och spännande minnen från min egen skoltid. Det gör det även hos många andra människor när jag berättar vad jag arbetar med. Främst brukar det handla om att de upplevt roliga och intressanta lektioner med engagerade och kunniga lärare. Men det kan också, även om det var roligt, dessvärre handla om att de egentligen inte förstod så mycket. Det är det förstnämnda – engagerade och kunniga lärare – som jag vill ta fasta på och föra vidare.

Jag läser alltför många artiklar och rapporter om hur dystert läget är i den svenska skolan. Det är ingen rolig läsning och jag vill inte fastna i detta träsk av negativa röster. I stället väljer jag att fokusera på alla de fantastiska och nyfikna lärare jag möter ute på skolor, konferenser och i olika diskussionsforum. Det är frustrerande, när det faktiskt händer så mycket bra saker ute i klassrummen och NO-undervisningen, att vi inte hörs eller syns mer i media.

Under de senaste åren har jag fått många nya kontakter runt om i landet. Svårigheten för mig, precis som för många av dem jag möter, är att lyckas behålla kontakten. Vår egen utvecklingstid äts upp av de allt mer komplexa uppgifter och mängden dokumentation som ingår i dagens skola.

Engagemanget finns, men samtidigt finns det en besvikelse över att inte kunna använda det på ett hållbart sätt. Jag har ingen universell lösning på problemet, utan slår ett slag för att man tar en kontakt och är glad över den.

Det kan handla om att ställa en fråga till någon, skicka över en lyckad undersökning, kommentera något du läst eller tipsa om en bra länk. Valet är ditt! Själv har jag blivit jätteglad över den respons jag fått, på stort som smått. Kommentarerna har gett energi i det fortsatta arbetet.

Vad kan då DU göra? I och med att vi, för vart år som går, blir färre NO-lärare försvinner också en stor mängd kunskaper och erfarenheter från våra skolor. Att vi delar med oss av den kunskap som finns och bygger upp en ny är nödvändigt för blivande kollegor och kommande generationer av elever som ska göra ett val mot naturvetenskapliga yrken.

Vårt uppdrag är att ha engagerade och utmanande lektioner, avdramatisera att det är ”så svårt med NO” och lyfta fram den stora variation av yrken som det finns att välja mellan.

Jag utmanar härmed mina NO-kollegor runt om i landet att kontakta en lärare ni mött och byta erfarenheter och goda didaktiska idéer. Skriv gärna ett inlägg i utbildningsdebatten också, så att fler röster från oss som arbetar med elever och allt det spännande som naturvetenskapen erbjuder lyfts fram.

För visst är vi engagerade och kunniga?

ur Lärarförbundets Magasin

HTML Snippets Powered By : XYZScripts.com